maanantai 16. marraskuuta 2015

Oletko sinäkin mainoksen uhri? ☆

Tätä asiaa olen pyöritellyt mielessäni jo enemmänkin, ja siksi haluan kirjoittaa tämän asian julki. Mistään mielipidepostauksesta tässä nyt ei ole kyse suoranaisesti, vaan ihan ajatustenjaosta enemminkin. Blogimaailma on alkanut täyttymään sponsoreista, ja jokainen nimekäs bloggaaja saa paljon erilaisia isoja yhteistyötarjouksia aina kosmetiikasta sähköyhtiöihin, ja ihan vasta aloittaneetkin pikkublogit julkaisevat sillointällöin sponsoroituja tekstejä. Paljon onkin kuullut kritiikkiä blogien kaupallistumisesta ja ”mitä vaan rahan takia”. Nomutta, en aio kirjoittaa siitä onko yhteistyöt ja sponsoroinnit ja mainonta blogeissa hyvä vai huono juttu, vaan haluaisin puhua mainonnasta. Kuten otsikko sanoo, oletko sinä mainoksen uhri?
Itse olen perimmiltäni pihi ihminen, ja jokainen ostokseni on tarkoin harkittu ja pitkään mietitty. Varsikin kalliimpia ostoksia on pohdittu useita viikkoja, ja kyllä minä niiden edukkaampienkin hankintojen kohdalla harkitsen tarvitsenko asiaa todella, jo en vain rahan takia vaan myös sen, ettei viitsi kämppää täyttää turhalla roinalla, oli se sitten kuinka hieno ja/tai halpa tahansa. Olen kuitenkin, myönnetään, helposti hairahtavaa tyyppiä.
Televisio, ja lehtimainokset eivät hetkauta. Vaikka kuinka mehevän ja hauskan mainoksen olisi joku tehnyt televisioon tai lehteen, en tuotetta osta. Monissa naistenlehdissä on ihania mainoksia tuorejuustoista, ja viereen on sisällytetty herkullisen näköinen resepti upeine kuvineen. Menen silti kauppaan ja ostan sitä halpistuorejuustoa, en mainostettua Valion euron kalliimpaa versiota. Materiasta kun on kyse, en todellakaan lankea lehti- tai televisiomainoksiin, joita telkkarista ei juurikaan tule katsottua edes.
Mutta sitten blogimaailma. Luen paljon blogeja, laidasta laitaan. Osa on lolitablogeja, joita olen jäänyt seuraamaan vanhoilta ajoilta. Osa on Indiedaysissä työkseen bloggaavia ihmisiä. Osa muotibloggaajia, osa perhebloggaajia, osa lifestyle. Seurattavistani löytyy niitä usean tuhannen lukijaa omistavia, sekä pienempiä, muutamalla kymmenellä lukijalla varustettuja. Lukijamäärillä ei ole minulle mitään merkitystä, kun mainostuksesta puhutaan. Luenhan niitä blogeja joka tapauksessa, joten tykkään heistä. Ostin taannoin jäätelönälkääni Aino suolainen kinuski-jäätelöä. Ostin jäätelöä vain, koska eräs kirjoitti blogissaan niin hyvän tekstin kuinka herkullisesta jäätelöstä onkaan kyse. Halvemmallakin olisin selvinnyt, mutta tämän blogitekstin luettuani innostuin. Jäätelölinjalla jatketaan, sillä olen sortunut ostamaan tätä ylihinnoiteltua Ben&Jerry’s-jäätelöä. Luin The Good Morning- blogia, jossa oli useaan otteeseen hehkutusta benkkujenkusta. Moni muukin bloggaaja laittoi blogiinsa syötävän suloisia kuvia siitä Ben&Jerry’s-purkista ja uusimmasta Cosmosta. Sorruin, ostin, maistoin, ei säväyttänyt. Muttakun kaikki bloggaajat tätä niin kehuvat. Päätin myöhemmin sortua, ostaa uudestaan, maistaa, ja  todeta vielä kerran ettei tämä nyt ole niin suurta herkkua kuin mitä kaikki antoivat olettaa. Ja noh, onhan se benkkujenkkupurkki blogikuvassa paljon katu-uskottavampi kuin se halvin Pirkka-kermajäätelötötsä.
Eli blogimainonta tehoaa, ainakin minuun. Blogeissa olevilla mainoksilla saatan ostaa joitain tuotteita, joita olen pitkään harkinnut hankkivani, tai joista en ole aikaisemmin tiennytkään. Mitään ihan idioottia en kuitenkaan ala hankkimaan, vaikka kuinka lempibloggaajani siitä järjestäisi vetävän myyntipuheen upeilla kuvilla varustettuna. Blogeissa myös piilomainonta tehoaa minuun; Jos joku esittelee hienoa asukokonaisuutta blogissaan, saatan ostaa samanlaisen vaatekappaleen kuin jollakulla muullakin on, vaikkei kyseessä siis olisi mikään yhteistyö tai sponsorointi. Blogithan huomattavasti vaikuttavat trendeihin, joita on menossa.
Olen itsekin kirjoittanut muutamia yhteistyöpostauksia, ja minusta se on ihan kivaa vaihtelua arkeen; Totta kai se itseäkin häiritsee, jos blogissa jokainen postaus on yhteistyössä jonkun kanssa. Silloin mainonta blogissa menettää hohtonsa; En koe mainosta kovinkaan aidoksi, jos tiedän bloggaajan tekevän niitä liukuhihnalla kokoajan. Yritykset saavatkin hyvää mainosta suostuessaan/tarjotessaan yhteistyötä jonkun bloggaajan kanssa. Itse ainakin olen asioinut Ruohonjuuressa enemmän kuin aikaisemmin, sen takia koska he tarjoutuivat tekemään yhteistyötä kanssani. Totta kai se lämmittää mielikuvaa firmasta enemmän, jos suostuvat/tarjoutuvat yhteistöihin kuin ne, jotka kieltäytyvät niistä. Ainakin omalla kohdallani.
Ja sitten aasinsiltaa blogimaailmasta muuhun mainontaan. Kellä alennukset löysäävät kukkaronnyörejä? Mietin yksi päivä huvittuneena, kun leikkailin Hesburgerin kuponkeja irti toisistaan. Eihän ne alennukset ole paljoa mitään, muutamankymmentä senttiä, mutta silti ne kupongit tulee aina säästettyä. Ei me varmaan koskaan Hesburgerissa käytäisi, ellei saataisi noita ah niin toivottuja alennuskuponkeja. Vaikka se alennus olisikin kaksikymmentä senttiä, se saa silti minut ostamaan sen soijatortillan, kun muulloin toteaisin sen olevan liian kallis. Hullujen Päivien ihmisvilinää katsellessa, voi todeta että joku muukin on alennusten perässä. Jos joku tuote on Stockmannilla -20%, ihmiset säntäävät ostamaan sen sieltä, kun saman tuotteen saisi Prismasta aina samaan hintaan, ehkä vielä halvemmallakin. Itse en siis ole alennuksille täysin sokea, suoritan hintavertailua kaikkien vähänkään arvokkaampien tuotteiden kohdalla.
Hyvä palvelu ja mielikuvat ovat myös sellainen joka vaikuttaa omaan kuluttamiseen. Jos saan jostain extrahyvää palvelua, palaan sinne luultavasti uudelleenkin, vaikka tuotteet kustantaisivatkin muutaman roposen enemmän (ja todellakin meinaan muutamaa euroa, en muutamaakymmentä euroa, sitten menee raha kaikkien aatteiden edelle, valitettavasti. Terveisin opiskelija.), ja sama pätee siihen jos tuote on eettisempi valinta, tai siitä lähtee tietty hinta johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.Keinoja on siis monia, kuinka asiakkaat (ja minut) saa ostamaan asian x tai maksamaan palvelusta z. Olen tätä aihetta miettinyt paljonkin, sillä jonkinlainen markkinointiala minua todellakin kiinnostaisi, ja jos en opiskelisi sosionomiksi, olisin varmaan pyrkinyt hakeutumaan markkinointialalle (haha, lievä kontrasti näiden kahden uravaihtoehdon välillä). Oletteko te ikinä miettineet millainen mainonta teihin tehoaa? Oletteko ylipäätään mainosten vietävissä? Minulta jäi tästä tekstistä varmasti tuhat ja sata pointtia pois, sillä tästä aiheesta voisin vaikka kirjoittaa kirjan. Olisi kivaa saada kuulla teidänkin mielipiteitä, millaisia kokemuksia teillä tästä aiheesta on.

18 kommenttia:

  1. Asiallinen postaus.
    Mä olen viime aikoina lueskellut jotenkin normaalia enemmän blogeja, ja jotenkin alkaa tulla korvista ulos noi yhteistyöpostaukset. Joissakin blogeissa ei nykyään ole sisältöä juuri lainkaan, pelkkää yhteistyö/linkkipostausta toisensa perään. Näissä pari kuvaa ja teksti "sain tämän ihanan tuotteen kaupasta x! Postauksen lopussa on 5% alennuskoodi kyseiseen verkkokauppaan, että te muutkin saatte tämän saman!" -__- Vähän surullista, että jotkut ennen tosi viihdyttävät ja kuvarikkaat blogit ovat sortuneet tällaiseen, eivätkä enää muuta teekään kuin yhteistyöpostauksia. Tykkään sun blogista, koska sulla on näitä muitakin postauksia aina välissä.

    Itse olen aika hintatietoinen ja saatan tilata tuotteita paljon ulkomailta, jos tuote posteineen tulee sieltä reippaasti halvemmaksi kuin lähimmästä prismasta ostettuna. Jos taas on hätä ja tarvitsee jotain (esim. puhelin särkyy, must have a new one) en yleensä jää odottelemaan vaan haen uuden jostain gigantintapaisesta ja yleensä kyttäilen vielä mahdollisia "tilaa tuote liikkeeseen ja nouda 2h kuluessa" -tyyppisiä vaihtoehtoja.
    Vaatekaupoilla käydessä katselen pitkään ja hartaasti ensin ketjuliikkeiden verkkokaupat läpi ja mietin mitä oikeasti haluan/tarvitsen. Jos tulen siihen tulokseen että tartten jotain, lähden metsästämään tuotetta kivijalkaliikkeistä. Alennusmeiningit ei oikein uppoa muhun, koska yleensä en itse löydä alerättien seasta mitään. En myöskään ymmärrä tätä suomalaisten "JONOTETAAN ÄMPÄREITÄ" -touhua :D Kaiken maailman hulluja päiviä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa et tykkäsit postauksesta ^_^
      Joo mä en kans arvosta, jos blogi on pelkkä äyhteistyötä ja sponsoroitua postausta, siinä häviää blogin oma henki sekä mainonnasta menee mulle ainakin maku :/ Kivaa että mun blogi ei ole mennyt sille liian kaupalliselle linjalle, vaikka mullakin niitä yhteistyöpostauksia vilahtelee täällä aina satunnaisesti :) Seuraava postaus taitaakin näin by the way olla sponsoroitu :'D

      Mä kans oon tarkka siitä mitä tuote maksaa, en tosiaan lämpene siihen että maksaisin jostain tavarasta enemmän jos sen halvemmallakin voisin saada. TIetty joissain harvoissa tapauksissa suosin kalliimpaa jos paikka on tehnyt minuun vaikutuksen. Mutta tosiaan, opiskelijabudjetilla ei hirveästi eettisyys ja aatteet aina joka tilanteessa pääse vaikuttamaan ostopäätökseen :/

      Joo mäkään en aleihin lähde jos alesta en mitään tarvitse. Suotta menee sinne ihmismassaan hukuttautumaan :)

      Poista
  2. Sä olet niin oikeassa tuossa somevaikuttamisessa. Ostin pompdelux-juttuja pienelle, olen ruvennut juomaan teetä, ostin MAC-meikkejä, haluan sun kameran ja olen ihastunut moneen ihanaan juttuun, minkä olisin ostanut jos olisi rahaa. Niin blogit ja some ovat aika vahvaa vaikuttamista, todellakin. Omissa suosituksissa yrittää olla aika varovainen.

    Lisäilen affiliatelinkkejä, jos sitä kautta tulisi euro tai kaksi. Sillä voi vähän jatkaa leipomisia ja askarteluja. Linkkejä taitaa tosin hyödyntää lähinnä minä itse ja sukulaiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon niin samassa veneessä sun kanssa, olen löytänyt blogien kautta paljon asioita joita haluan ja ~tarvitsen~, kiitos blogimaailman.

      Mitä linkkejä? :o En ole koskaan kuullutkaan, pitääpä perehtyä!

      Poista
  3. Tosi hyvä postaus! Mä en myöskään oo hirveemmin mainosten urhi mitä tulee televisioon ja lehtiin mutta jos jossain blogissa / somessa hehkutetaan jotain niin aina se pitää mennä ostamaan... :D Haha mulla tuli tosta hesekuponki jutusta niin mieleen minä..! Aina mäkin leikkelen ne kupongit talteen ja en muuten edes varmaan kävisi hesessä jossei olisi tota parinkymmenen sentin alennusta :'D...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iih ihana kuulla että joku muukin suurkuluttaa hesekuponkeja :D Tosiaan en minäkään saati poikaystäväni kävisi hesburgerissa varmaan koskaan, ellei noita kuponkeja saataisi talteen :D Hauskaa huomata että meitä on muitakin ^_^

      Poista
  4. Itse olen markkinoinnin allalla töissä, ja täytyy sanoa, että itsestä on tullut tosi kriittinen ja alennusprosenttina - 20 on aivan naurettava vs. mitkä katteet kaupat siitä saavat. Lähtökohtaisesti myyjä voi aina tuon verran tarjota alennusta, eikä se ole edes mikään alennus.

    Plus yllättäen kiinnitän paljon enemmän huomiota mainontaan ja suhtaudun niihin kriittisesti ja arvostelen teknistä suoritusta :D Osaavien mainostajien markkinointi on usein hyvin tarkkaan harkittua ja kohdennettu mainonta niin digi- kuin perinteisen median puolella niin se vain toimii. (plus ainakin itsestä on mukavampi saada relevanttia mainontaa esim. mielummin mainoksia netflixin uusista sarjoista kuin raskaustesteistä :D) Ja monet eivät vielä edes miellä blogimarkkinointia muuksi kuin blogistin omaksi mielipiteeksi.

    Markkinointia taas alana en lähtisi suosittelemaan ellei ole valmis taistelemaan työpaikoista ja omaa oikeasti taitoja k.o. alalla. Yhtä avointa työpaikkaa vasten hakijoita on lähtökohtaisesti 70-130 ja isompien brändien avointen paikkojen hakijamäärästä puhutaan jo yli 200 määrästä. Tämä kannattaa tiedostaa, jos haluaa opiskella alalle. Tarvitaan siis motivaatiota ja intohimoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän sen tosiaan ettei markkinointialalla työllisty, siksipä olenkin tällä alalla millä nyt olen. En minä vaan pärjäisi sellaisella alalla jossa täytyy itseään tyrkyttää ihan 24/7.
      Varmasti on tosi kiinnostavaa kun mainokset jne näkee nyt aivan eri silmin :) Itsekin kiinnitän mainoksissa huomiota siihe että mille ikäryhmälle ne on suunnattu, mitä sillä halutaan hakea jne jne. Kiinnostus olisi kova mutta pidättäydyn kuitenkin mieluummin tällä varmasti työllistävällä linjalla.

      Poista
  5. Suklaan suhteen olen niin uhri! Telkkarista kun tulee fazerin mainos olen aivan myyty ja melkein jo lähdössä kauppaan suklaata ostamaan!
    Itsekkin olin hirveän tarkka kun jotain vaatetta olen itselleni ostamassa. Vaikka hinta olisi alle 20e saatan pitkään miettiä asiaa. Face kirppareilla juttu on taas toinen, silloin ku näen jotain kivaa olen jo varannut tuotteen tai jonossa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suklaa on suurinta hyvettä mitä maa päällänsä kantaa *_* Sun kommentin myötä muistinkin tässä että joulusuklaat ovat tulleet liikkeisiin... XD Pitääpä ostaa...

      Joo onhan se hyvä kun on tarkka siinä mitä ostaa, niin ei rahaa pala turhaan :)

      Poista
  6. Tosi hyvä postaus! :) Mää ikävä kyllä sorrun aika helposti mainoksiin ja varsinkin jos joku tuote /vaate on tarjouksessa ostan vaikkei olisi käyttöä :/ Pitäisi osata vähän miettiä pidemmän päälle niin säästyisi rahat :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa et tää postaus miellytti! ^_^ <3 Haha, no välillä se sorrun minäkin joihinkin pikkuostoksiin :D

      Poista
  7. Hei, kävit kommentoimassa meidän blogia ja tulinkin siitä innostuneena katsomaan sinun blogiasi!

    Blogisi vaikuttaa todella ihanalta, ja tämäkin postaus on tosi hyvin kirjoitettu. Olen itse nykyään todella nirso sen suhteen mitä ostan, harvemmin teen heräteostoksia...:D Yleensä ostamani asiat ovat olleet toivelistalla jo kauan.

    Todella mukavaa loppusyksyä tänne! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niin kävinkin, teilläkin oli todella symppis blogi, seurailen! :)

      Ja se on hienoa jos osaa olla tekemättä heräteostoksia! Mäkään en niitä tee, ellei kyseessä ole joku ruoka tms jota alkaa tekemään mieli ihan simona keskenkaiken :D

      Ja mukavaa loppusyksyä teillekin, vaikka alkutalvesta jo haluaisin alkaa puhumaan :'D

      Poista
  8. Mä en oikeastaan ole mainosten uhri, vaikka tietenkin mielikuva tietyistä tuotteista tuleekin mainosten pohjalta. Blogeissa mainostettavista asioista pyrin aina ensiksi lukemaan rivien välistä, että onko bloggaajan mielipidekin maksettu vai onko tuote saatu ja siitä kerrotaan totuudenmukainen arvostelu. Esimerkiksi tuotteen kehuminen ja tituleeraaminen suosikiksi tuntuu aika teennäiseltä, kun muutama kuukausi myöhemmin kyseinen tuote löytyykin blogikirppikseltä käyttämättömänä... Tai että on kehunut tiettyä merkkiä, mutta seuraavassa asunnonesittelyssä onkin kilpailevan merkki esillä eikä mainostettua näy missään. Tälläisiin tapauksiin olen ainakin itse törmännyt blogeja lukiessa.

    Mun mielestä sulla on todella hyviä pointteja ja näkökulmia tässä postauksessa :) Tuli oikein mietittyä omaa kulutuskäyttäytymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oah joo totta, toi mielikuvien tulo mainonnan perusteella unohtuikin koko tekstistä! Itte kanssa luon mielikuvia eri asioista sen mainoksen perusteella. En niinkään tuotteesta, vaan firmasta :) Blogimainonnan perusteella en osaa kyllä alkaa mielikuviani muuttamaan, blogien kautta vaan saan inspistä että haluanko asiaa vai en :D
      Ja joo toi on totta! Itse kyllä pyrin aina rehelliseen mielipiteeseen eikä yksikään yhteistyökumppani ole vaatinutkaan asioiden kiillottamista. Tosin varsinkin näillä megaisoilla blogeilla, jotka tosiaan saavat ihan puhdasta rahaa tuotteiden mainostamisella, varmaan heille jaetaan jotkut ohjerungot etukäteen? En tiedä mutta vaikuttaa vähän siltä :)

      Kiva et tää postaus oli sun mielestä hyvä ja laittoi ajattelemaan ^_^ <3

      Poista
  9. Mä oon ennen olut pihi, mutta huomaan mun phiyden vähän hälvenneen, enkä oo siihen ihan tyytyväinen. Tavallaan musta on joo tullut mainonnan uhri. TV.stä tulevat mainokset eivät kyllä hetkauta, varsinkaan kosmetiikkaan liittyvät sillä tosiusein ja sileä iho onkin yllätysyllätys feikkiä. Toisaalta jos tv.ssä mainostetaan kivaa talvitakkia ja semmonen on hakusessa niin saatan piipahtaa katsomassa tuotetta paikan päällä. Suinpäin en mee mitään kalliimpia ostamaan.

    Blogien perusteella mulla saattaa lähteä aika paljon kosmetiikkaa testaukseen, mutta niinkuin ylemmässä kommentissa on sanottu niin koitan vähän rivien välistä lukea, että onko se tuote oikeesti hyvä vai saako se vähän liikaa kehuja osakseen... Mutta tiivistettynä: oon kyllä jollain tasolla blogimainonnan uhri... :"D

    Hyvä teksti muuten, ja pisti ajattelemaan!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sama, mäkin olin kunnon pihi aiemmin, vähän liiankin, kun ikinä en mistään mitään suostunut omista rahoistani maksamaan. Nyt sitten on just vähän höllääntynyt :D
      Joo telkkarin ja aikakausilehtien kosmetiikkamainokset on niin isoa huijausta, että mä alan vastustamaan niitä jo ihan periaatteesta. :P
      Blogien puolella tosiaan on paljon ~aidompaa~ mainontaa, vaikka tosiaan just pitää niitä rivien väleja zoomaillakin :)

      Kivaa et tykkäsit tekstistä ^_^ <3

      Poista