Tätä asiaa olen pyöritellyt mielessäni jo
enemmänkin, ja siksi haluan kirjoittaa tämän asian julki. Mistään
mielipidepostauksesta tässä nyt ei ole kyse suoranaisesti, vaan ihan
ajatustenjaosta enemminkin. Blogimaailma on alkanut täyttymään sponsoreista, ja
jokainen nimekäs bloggaaja saa paljon erilaisia isoja yhteistyötarjouksia aina
kosmetiikasta sähköyhtiöihin, ja ihan vasta aloittaneetkin pikkublogit
julkaisevat sillointällöin sponsoroituja tekstejä. Paljon onkin kuullut kritiikkiä
blogien kaupallistumisesta ja ”mitä vaan rahan takia”. Nomutta, en aio
kirjoittaa siitä onko yhteistyöt ja sponsoroinnit ja mainonta blogeissa hyvä
vai huono juttu, vaan haluaisin puhua mainonnasta. Kuten otsikko sanoo, oletko
sinä mainoksen uhri?
Itse olen perimmiltäni pihi ihminen, ja
jokainen ostokseni on tarkoin harkittu ja pitkään mietitty. Varsikin kalliimpia
ostoksia on pohdittu useita viikkoja, ja kyllä minä niiden edukkaampienkin
hankintojen kohdalla harkitsen tarvitsenko asiaa todella, jo en vain rahan
takia vaan myös sen, ettei viitsi kämppää täyttää turhalla roinalla, oli se
sitten kuinka hieno ja/tai halpa tahansa. Olen kuitenkin, myönnetään, helposti
hairahtavaa tyyppiä.
Televisio, ja lehtimainokset eivät
hetkauta. Vaikka kuinka mehevän ja hauskan mainoksen olisi joku tehnyt
televisioon tai lehteen, en tuotetta osta. Monissa naistenlehdissä on ihania
mainoksia tuorejuustoista, ja viereen on sisällytetty herkullisen näköinen
resepti upeine kuvineen. Menen silti kauppaan ja ostan sitä halpistuorejuustoa,
en mainostettua Valion euron kalliimpaa versiota. Materiasta kun on kyse, en
todellakaan lankea lehti- tai televisiomainoksiin, joita telkkarista ei
juurikaan tule katsottua edes.
Mutta sitten blogimaailma. Luen paljon
blogeja, laidasta laitaan. Osa on lolitablogeja, joita olen jäänyt seuraamaan
vanhoilta ajoilta. Osa on Indiedaysissä työkseen bloggaavia ihmisiä. Osa
muotibloggaajia, osa perhebloggaajia, osa lifestyle. Seurattavistani löytyy
niitä usean tuhannen lukijaa omistavia, sekä pienempiä, muutamalla kymmenellä
lukijalla varustettuja. Lukijamäärillä ei ole minulle mitään merkitystä, kun
mainostuksesta puhutaan. Luenhan niitä blogeja joka tapauksessa, joten tykkään
heistä. Ostin taannoin jäätelönälkääni Aino suolainen kinuski-jäätelöä. Ostin
jäätelöä vain, koska eräs kirjoitti blogissaan niin hyvän tekstin kuinka
herkullisesta jäätelöstä onkaan kyse. Halvemmallakin olisin selvinnyt, mutta tämän
blogitekstin luettuani innostuin. Jäätelölinjalla jatketaan, sillä olen
sortunut ostamaan tätä ylihinnoiteltua Ben&Jerry’s-jäätelöä. Luin The Good
Morning- blogia, jossa oli useaan otteeseen hehkutusta benkkujenkusta. Moni
muukin bloggaaja laittoi blogiinsa syötävän suloisia kuvia siitä Ben&Jerry’s-purkista
ja uusimmasta Cosmosta. Sorruin, ostin, maistoin, ei säväyttänyt. Muttakun kaikki bloggaajat tätä niin kehuvat.
Päätin myöhemmin sortua, ostaa uudestaan, maistaa, ja todeta vielä kerran ettei tämä nyt ole niin
suurta herkkua kuin mitä kaikki antoivat olettaa. Ja noh, onhan se
benkkujenkkupurkki blogikuvassa paljon katu-uskottavampi kuin se halvin
Pirkka-kermajäätelötötsä.
Eli blogimainonta tehoaa, ainakin minuun. Blogeissa
olevilla mainoksilla saatan ostaa joitain tuotteita, joita olen pitkään
harkinnut hankkivani, tai joista en ole aikaisemmin tiennytkään. Mitään ihan
idioottia en kuitenkaan ala hankkimaan, vaikka kuinka lempibloggaajani siitä
järjestäisi vetävän myyntipuheen upeilla kuvilla varustettuna. Blogeissa myös
piilomainonta tehoaa minuun; Jos joku esittelee hienoa asukokonaisuutta
blogissaan, saatan ostaa samanlaisen vaatekappaleen kuin jollakulla muullakin
on, vaikkei kyseessä siis olisi mikään yhteistyö tai sponsorointi. Blogithan
huomattavasti vaikuttavat trendeihin, joita on menossa.
Olen itsekin kirjoittanut muutamia
yhteistyöpostauksia, ja minusta se on ihan kivaa vaihtelua arkeen; Totta kai se
itseäkin häiritsee, jos blogissa jokainen postaus on yhteistyössä jonkun
kanssa. Silloin mainonta blogissa menettää hohtonsa; En koe mainosta kovinkaan aidoksi, jos tiedän bloggaajan tekevän
niitä liukuhihnalla kokoajan. Yritykset saavatkin hyvää mainosta
suostuessaan/tarjotessaan yhteistyötä jonkun bloggaajan kanssa. Itse ainakin
olen asioinut Ruohonjuuressa enemmän kuin aikaisemmin, sen takia koska he
tarjoutuivat tekemään yhteistyötä kanssani. Totta kai se lämmittää mielikuvaa
firmasta enemmän, jos suostuvat/tarjoutuvat yhteistöihin kuin ne, jotka
kieltäytyvät niistä. Ainakin omalla kohdallani.
Ja sitten aasinsiltaa blogimaailmasta
muuhun mainontaan. Kellä alennukset löysäävät kukkaronnyörejä? Mietin yksi
päivä huvittuneena, kun leikkailin Hesburgerin kuponkeja irti toisistaan. Eihän
ne alennukset ole paljoa mitään, muutamankymmentä senttiä, mutta silti ne
kupongit tulee aina säästettyä. Ei me varmaan koskaan Hesburgerissa käytäisi,
ellei saataisi noita ah niin toivottuja alennuskuponkeja. Vaikka se alennus
olisikin kaksikymmentä senttiä, se saa silti minut ostamaan sen soijatortillan,
kun muulloin toteaisin sen olevan liian kallis. Hullujen Päivien ihmisvilinää
katsellessa, voi todeta että joku muukin on alennusten perässä. Jos joku tuote
on Stockmannilla -20%, ihmiset säntäävät ostamaan sen sieltä, kun saman
tuotteen saisi Prismasta aina samaan hintaan, ehkä vielä halvemmallakin. Itse
en siis ole alennuksille täysin sokea, suoritan hintavertailua kaikkien
vähänkään arvokkaampien tuotteiden kohdalla.
Hyvä palvelu ja mielikuvat ovat myös
sellainen joka vaikuttaa omaan kuluttamiseen. Jos saan jostain extrahyvää
palvelua, palaan sinne luultavasti uudelleenkin, vaikka tuotteet
kustantaisivatkin muutaman roposen enemmän (ja todellakin meinaan muutamaa
euroa, en muutamaakymmentä euroa,
sitten menee raha kaikkien aatteiden edelle, valitettavasti. Terveisin opiskelija.),
ja sama pätee siihen jos tuote on eettisempi valinta, tai siitä lähtee tietty
hinta johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.Keinoja on siis monia, kuinka asiakkaat (ja
minut) saa ostamaan asian x tai maksamaan palvelusta z. Olen tätä aihetta
miettinyt paljonkin, sillä jonkinlainen markkinointiala minua todellakin
kiinnostaisi, ja jos en opiskelisi sosionomiksi, olisin varmaan pyrkinyt
hakeutumaan markkinointialalle (haha, lievä kontrasti näiden kahden
uravaihtoehdon välillä). Oletteko te ikinä miettineet millainen mainonta teihin
tehoaa? Oletteko ylipäätään mainosten vietävissä? Minulta jäi tästä tekstistä
varmasti tuhat ja sata pointtia pois, sillä tästä aiheesta voisin vaikka
kirjoittaa kirjan. Olisi kivaa saada kuulla teidänkin mielipiteitä, millaisia
kokemuksia teillä tästä aiheesta on.
Asiallinen postaus.
VastaaPoistaMä olen viime aikoina lueskellut jotenkin normaalia enemmän blogeja, ja jotenkin alkaa tulla korvista ulos noi yhteistyöpostaukset. Joissakin blogeissa ei nykyään ole sisältöä juuri lainkaan, pelkkää yhteistyö/linkkipostausta toisensa perään. Näissä pari kuvaa ja teksti "sain tämän ihanan tuotteen kaupasta x! Postauksen lopussa on 5% alennuskoodi kyseiseen verkkokauppaan, että te muutkin saatte tämän saman!" -__- Vähän surullista, että jotkut ennen tosi viihdyttävät ja kuvarikkaat blogit ovat sortuneet tällaiseen, eivätkä enää muuta teekään kuin yhteistyöpostauksia. Tykkään sun blogista, koska sulla on näitä muitakin postauksia aina välissä.
Itse olen aika hintatietoinen ja saatan tilata tuotteita paljon ulkomailta, jos tuote posteineen tulee sieltä reippaasti halvemmaksi kuin lähimmästä prismasta ostettuna. Jos taas on hätä ja tarvitsee jotain (esim. puhelin särkyy, must have a new one) en yleensä jää odottelemaan vaan haen uuden jostain gigantintapaisesta ja yleensä kyttäilen vielä mahdollisia "tilaa tuote liikkeeseen ja nouda 2h kuluessa" -tyyppisiä vaihtoehtoja.
Vaatekaupoilla käydessä katselen pitkään ja hartaasti ensin ketjuliikkeiden verkkokaupat läpi ja mietin mitä oikeasti haluan/tarvitsen. Jos tulen siihen tulokseen että tartten jotain, lähden metsästämään tuotetta kivijalkaliikkeistä. Alennusmeiningit ei oikein uppoa muhun, koska yleensä en itse löydä alerättien seasta mitään. En myöskään ymmärrä tätä suomalaisten "JONOTETAAN ÄMPÄREITÄ" -touhua :D Kaiken maailman hulluja päiviä...
Kivaa et tykkäsit postauksesta ^_^
PoistaJoo mä en kans arvosta, jos blogi on pelkkä äyhteistyötä ja sponsoroitua postausta, siinä häviää blogin oma henki sekä mainonnasta menee mulle ainakin maku :/ Kivaa että mun blogi ei ole mennyt sille liian kaupalliselle linjalle, vaikka mullakin niitä yhteistyöpostauksia vilahtelee täällä aina satunnaisesti :) Seuraava postaus taitaakin näin by the way olla sponsoroitu :'D
Mä kans oon tarkka siitä mitä tuote maksaa, en tosiaan lämpene siihen että maksaisin jostain tavarasta enemmän jos sen halvemmallakin voisin saada. TIetty joissain harvoissa tapauksissa suosin kalliimpaa jos paikka on tehnyt minuun vaikutuksen. Mutta tosiaan, opiskelijabudjetilla ei hirveästi eettisyys ja aatteet aina joka tilanteessa pääse vaikuttamaan ostopäätökseen :/
Joo mäkään en aleihin lähde jos alesta en mitään tarvitse. Suotta menee sinne ihmismassaan hukuttautumaan :)
Sä olet niin oikeassa tuossa somevaikuttamisessa. Ostin pompdelux-juttuja pienelle, olen ruvennut juomaan teetä, ostin MAC-meikkejä, haluan sun kameran ja olen ihastunut moneen ihanaan juttuun, minkä olisin ostanut jos olisi rahaa. Niin blogit ja some ovat aika vahvaa vaikuttamista, todellakin. Omissa suosituksissa yrittää olla aika varovainen.
VastaaPoistaLisäilen affiliatelinkkejä, jos sitä kautta tulisi euro tai kaksi. Sillä voi vähän jatkaa leipomisia ja askarteluja. Linkkejä taitaa tosin hyödyntää lähinnä minä itse ja sukulaiset.
Oon niin samassa veneessä sun kanssa, olen löytänyt blogien kautta paljon asioita joita haluan ja ~tarvitsen~, kiitos blogimaailman.
PoistaMitä linkkejä? :o En ole koskaan kuullutkaan, pitääpä perehtyä!
Tosi hyvä postaus! Mä en myöskään oo hirveemmin mainosten urhi mitä tulee televisioon ja lehtiin mutta jos jossain blogissa / somessa hehkutetaan jotain niin aina se pitää mennä ostamaan... :D Haha mulla tuli tosta hesekuponki jutusta niin mieleen minä..! Aina mäkin leikkelen ne kupongit talteen ja en muuten edes varmaan kävisi hesessä jossei olisi tota parinkymmenen sentin alennusta :'D...
VastaaPoistaIih ihana kuulla että joku muukin suurkuluttaa hesekuponkeja :D Tosiaan en minäkään saati poikaystäväni kävisi hesburgerissa varmaan koskaan, ellei noita kuponkeja saataisi talteen :D Hauskaa huomata että meitä on muitakin ^_^
PoistaItse olen markkinoinnin allalla töissä, ja täytyy sanoa, että itsestä on tullut tosi kriittinen ja alennusprosenttina - 20 on aivan naurettava vs. mitkä katteet kaupat siitä saavat. Lähtökohtaisesti myyjä voi aina tuon verran tarjota alennusta, eikä se ole edes mikään alennus.
VastaaPoistaPlus yllättäen kiinnitän paljon enemmän huomiota mainontaan ja suhtaudun niihin kriittisesti ja arvostelen teknistä suoritusta :D Osaavien mainostajien markkinointi on usein hyvin tarkkaan harkittua ja kohdennettu mainonta niin digi- kuin perinteisen median puolella niin se vain toimii. (plus ainakin itsestä on mukavampi saada relevanttia mainontaa esim. mielummin mainoksia netflixin uusista sarjoista kuin raskaustesteistä :D) Ja monet eivät vielä edes miellä blogimarkkinointia muuksi kuin blogistin omaksi mielipiteeksi.
Markkinointia taas alana en lähtisi suosittelemaan ellei ole valmis taistelemaan työpaikoista ja omaa oikeasti taitoja k.o. alalla. Yhtä avointa työpaikkaa vasten hakijoita on lähtökohtaisesti 70-130 ja isompien brändien avointen paikkojen hakijamäärästä puhutaan jo yli 200 määrästä. Tämä kannattaa tiedostaa, jos haluaa opiskella alalle. Tarvitaan siis motivaatiota ja intohimoa :)
Tiedän sen tosiaan ettei markkinointialalla työllisty, siksipä olenkin tällä alalla millä nyt olen. En minä vaan pärjäisi sellaisella alalla jossa täytyy itseään tyrkyttää ihan 24/7.
PoistaVarmasti on tosi kiinnostavaa kun mainokset jne näkee nyt aivan eri silmin :) Itsekin kiinnitän mainoksissa huomiota siihe että mille ikäryhmälle ne on suunnattu, mitä sillä halutaan hakea jne jne. Kiinnostus olisi kova mutta pidättäydyn kuitenkin mieluummin tällä varmasti työllistävällä linjalla.
Suklaan suhteen olen niin uhri! Telkkarista kun tulee fazerin mainos olen aivan myyty ja melkein jo lähdössä kauppaan suklaata ostamaan!
VastaaPoistaItsekkin olin hirveän tarkka kun jotain vaatetta olen itselleni ostamassa. Vaikka hinta olisi alle 20e saatan pitkään miettiä asiaa. Face kirppareilla juttu on taas toinen, silloin ku näen jotain kivaa olen jo varannut tuotteen tai jonossa
Suklaa on suurinta hyvettä mitä maa päällänsä kantaa *_* Sun kommentin myötä muistinkin tässä että joulusuklaat ovat tulleet liikkeisiin... XD Pitääpä ostaa...
PoistaJoo onhan se hyvä kun on tarkka siinä mitä ostaa, niin ei rahaa pala turhaan :)
Tosi hyvä postaus! :) Mää ikävä kyllä sorrun aika helposti mainoksiin ja varsinkin jos joku tuote /vaate on tarjouksessa ostan vaikkei olisi käyttöä :/ Pitäisi osata vähän miettiä pidemmän päälle niin säästyisi rahat :P
VastaaPoistaKivaa et tää postaus miellytti! ^_^ <3 Haha, no välillä se sorrun minäkin joihinkin pikkuostoksiin :D
PoistaHei, kävit kommentoimassa meidän blogia ja tulinkin siitä innostuneena katsomaan sinun blogiasi!
VastaaPoistaBlogisi vaikuttaa todella ihanalta, ja tämäkin postaus on tosi hyvin kirjoitettu. Olen itse nykyään todella nirso sen suhteen mitä ostan, harvemmin teen heräteostoksia...:D Yleensä ostamani asiat ovat olleet toivelistalla jo kauan.
Todella mukavaa loppusyksyä tänne! :-)
Joo niin kävinkin, teilläkin oli todella symppis blogi, seurailen! :)
PoistaJa se on hienoa jos osaa olla tekemättä heräteostoksia! Mäkään en niitä tee, ellei kyseessä ole joku ruoka tms jota alkaa tekemään mieli ihan simona keskenkaiken :D
Ja mukavaa loppusyksyä teillekin, vaikka alkutalvesta jo haluaisin alkaa puhumaan :'D
Mä en oikeastaan ole mainosten uhri, vaikka tietenkin mielikuva tietyistä tuotteista tuleekin mainosten pohjalta. Blogeissa mainostettavista asioista pyrin aina ensiksi lukemaan rivien välistä, että onko bloggaajan mielipidekin maksettu vai onko tuote saatu ja siitä kerrotaan totuudenmukainen arvostelu. Esimerkiksi tuotteen kehuminen ja tituleeraaminen suosikiksi tuntuu aika teennäiseltä, kun muutama kuukausi myöhemmin kyseinen tuote löytyykin blogikirppikseltä käyttämättömänä... Tai että on kehunut tiettyä merkkiä, mutta seuraavassa asunnonesittelyssä onkin kilpailevan merkki esillä eikä mainostettua näy missään. Tälläisiin tapauksiin olen ainakin itse törmännyt blogeja lukiessa.
VastaaPoistaMun mielestä sulla on todella hyviä pointteja ja näkökulmia tässä postauksessa :) Tuli oikein mietittyä omaa kulutuskäyttäytymistä.
Oah joo totta, toi mielikuvien tulo mainonnan perusteella unohtuikin koko tekstistä! Itte kanssa luon mielikuvia eri asioista sen mainoksen perusteella. En niinkään tuotteesta, vaan firmasta :) Blogimainonnan perusteella en osaa kyllä alkaa mielikuviani muuttamaan, blogien kautta vaan saan inspistä että haluanko asiaa vai en :D
PoistaJa joo toi on totta! Itse kyllä pyrin aina rehelliseen mielipiteeseen eikä yksikään yhteistyökumppani ole vaatinutkaan asioiden kiillottamista. Tosin varsinkin näillä megaisoilla blogeilla, jotka tosiaan saavat ihan puhdasta rahaa tuotteiden mainostamisella, varmaan heille jaetaan jotkut ohjerungot etukäteen? En tiedä mutta vaikuttaa vähän siltä :)
Kiva et tää postaus oli sun mielestä hyvä ja laittoi ajattelemaan ^_^ <3
Mä oon ennen olut pihi, mutta huomaan mun phiyden vähän hälvenneen, enkä oo siihen ihan tyytyväinen. Tavallaan musta on joo tullut mainonnan uhri. TV.stä tulevat mainokset eivät kyllä hetkauta, varsinkaan kosmetiikkaan liittyvät sillä tosiusein ja sileä iho onkin yllätysyllätys feikkiä. Toisaalta jos tv.ssä mainostetaan kivaa talvitakkia ja semmonen on hakusessa niin saatan piipahtaa katsomassa tuotetta paikan päällä. Suinpäin en mee mitään kalliimpia ostamaan.
VastaaPoistaBlogien perusteella mulla saattaa lähteä aika paljon kosmetiikkaa testaukseen, mutta niinkuin ylemmässä kommentissa on sanottu niin koitan vähän rivien välistä lukea, että onko se tuote oikeesti hyvä vai saako se vähän liikaa kehuja osakseen... Mutta tiivistettynä: oon kyllä jollain tasolla blogimainonnan uhri... :"D
Hyvä teksti muuten, ja pisti ajattelemaan!!
Joo sama, mäkin olin kunnon pihi aiemmin, vähän liiankin, kun ikinä en mistään mitään suostunut omista rahoistani maksamaan. Nyt sitten on just vähän höllääntynyt :D
PoistaJoo telkkarin ja aikakausilehtien kosmetiikkamainokset on niin isoa huijausta, että mä alan vastustamaan niitä jo ihan periaatteesta. :P
Blogien puolella tosiaan on paljon ~aidompaa~ mainontaa, vaikka tosiaan just pitää niitä rivien väleja zoomaillakin :)
Kivaa et tykkäsit tekstistä ^_^ <3