keskiviikko 10. helmikuuta 2016

About my money☆

Sain tuossa jokunen aika sitten postaukseeni tällaisen anonyymikommentin. Ajattelin, että koska on muuten harvinaisen hyvin perusteltu kommentti, panetua asiaan paremmin. Tällainen kommentti siis oli kyseessä:


"Voisitko kirjoittaa postauksen sun ja kihlattusi rahankäytöstä, en nyt tarkoita tietenkään mitään yksityiskohtaisia selityksiä mut oon vaan kiinnostunut miten itsellä olisi varaa tuollaiseen elämäntyyliin matkustelunsa kun opiskelijana täytyy itse tyyliin laskea onko varaa juustoon :D En toki käy vakituisissa töissä opintojen ohella vaan hetken sijaisuuksista saan parisataa kuussa. Tällä rahoituksella pystyn elämään normielämää (en polta, käyn kaljalla ehkä kerran kuussa ja leffassa/syömässä halvasti kerran parissa) mut silti ei oo varaa kun pariin halpaan ulkomaanreissuun vuodessa.. Haluisin matkustella enemmän, oisko sulla jotain vinkkejä rahankäyttöön? Ja miten te ootte saanu asunnon ostettua? Ite asun vuokralla niinkuin kaikki ystävänikin, eikä asuntolainasta voi haaveillakaan ennen valmistumista. Ai niin ja muistaakseni sulla ei ole opintolainaakaan, miten ihmeessä oikeen elät? Aihe olisi myös siks mielenkiintoinen, että bloggarit ei ikinä kerro raha-asioistaan mitään, vaan tyyliin suuttuu vaikka asiallisesti kysyy. Jostain syystä raha on usealle kauhea tabu. Siksi lisäisin etten kysy raha-asioista yhtään ilkeällä asenteella, kiinnostaisi vaan miten itse voisin myös pyrkiä tuohon vaikken merkkitavarasta olekaan kiinnostunut :) En ymmärrä, miksei rahasta voisi keskustella, kun se on kuitenkin kaikille päivittäinen asia. Pyytäisin siis, että jos et halua tehdä postausta, ainakin perustelisit hyvin, mikset :)"


Eli siis, minulla oli tarkoitus nyt sitten purkaa se tabu, ettei raha-asioista saisi puhua. On minunkin mielestäni raastavaa kun joku bloggaaja elää kunnon luksuselämää, muttei koskaan suostu kertomaan miten sellainen elämäntyyli on mahdollista. Olen utelias ja haluan tietää asioita, ja siksi minua todellakin kiinnostaa mitä joku bloggaaja tienaa bloginpitämisellään ja mistähän osakkeista saisi parhaat tienestit. Kuten anonyymikommentissa mainittiin, on raha todellakin vältelty puheenaihe, varsinkin siis omat rahat, somessa ja blogeissa. Minä, kuten sanottua, ajattelin murtaa jään ja kertoa miten minulla on mahdollista ostaa kalliita asioita ja miten me olemme muuttamassa omistusasuntoon ja vieläpä ihan Helsingissä. Koska ymmärrän hyvin että se kiinnostaa!

Mutta eipä aikaakaan, kun sitten taas tuli kommentteja kommenttiboksiin ja ask.fm:ään (Poistan tunnukseni sieltä varmaan kohta, kauheaa syöpää koko sivu ja en itse keneltäkään mitään siellä kysele eikä minullekaan enää nyt viimeaikoina ole tullut mitään kivaa/järkevää sinne, ihan joutavan länkytyksenpyörittelyä vaan) siitä kuinka olen kultalusikka syvällä perseessä ja huoraan ja vanhemmat maksaa ja kuinka vaan on niin paheksuttavaa ja perseestä että olen opiskelija ja minulla on varaa ostaa tyyriinpiä juttuja. No laskekaapa yksi plus yksi, että mitä kävi minun raha-aiheiselle postaukselleni? Pyyhin koko tekstin pois ja päätin että en todellakaan ala kirjoittamaan tuloistani/tuloistamme yhtään mitään, koska enhän saisi siitä kuin pahaa mieltä aikaiseksi. Niin oli taas eilen luokatonta kommenttia täynnä koko postaus että myötähäpeästä kärsi useampikin ihminen.

On niin paljon sanottavaa yhteen postaukseen että on vähän vaikeaa jäsennellä päässään mitä sitä tähän ensimmäisenä laittaisi. No aloitetaan vaikka yleisesti bloggaajista. Minä ymmärrän sen kyllä ettei kukaan halua kirjoittaa omista tuloistansa. Vaikka rahat olisivatkin ihan rehellisistä alkuperistä (niinkuin nyt esimerkiksi meillä), niin aina joku pahoittaa mielensä. Onhan se nyt niin että jos joku ravaa Vuittonilla ja ostaa Chanelin laukkuja suoraan liikkeestä, niin kyllä se kertoo nyt siitä että sitä rahaa on oltava. Ja that's it. Mitä sillä tiedolla nyt kukaan tekee, oli rahat peräisin osakkeista, perinnöstä tai ihan työssäkäymisestä? Oli vaihtoehto mikä tahansa noista, joku suuttuu ja loukkaantuu ja alkaa tykittämään inhottavilla kommenteilla.
Minä käyn töissä. Olen käynyt töissä siitä lähtien kun se on vaan ollut mahdollista. Minun poikaystäväni, tuleva aviomieheni, on käynyt töissä jo lähes yksitoista vuotta ja ylennyt urallaan. Minä olen osannut säästää rahaa. On väärin että tällaisesta asetelmasta sitten saa sitä kuraa niskaan. Pitäisikö tässä antaa kaikki omaisuutensa pois jotta kaikki olisivat tyytyväisiä? Tuskin sekään auttaisi vaan sitten olisinkin jo ihan vastuuntunnoton teini jolla ei ole kykyä hallita omia finanssiasioitansa. Se, jos jollakulla on rahaa, ei ole toiselta pois (ellei sitä ole varastettu mutta nyt ei tällaisista laittomuuksista puhuta). Se että minulla on varaa käydä sillointällöin ostamassa jotain tyyristä ei ole yhdeltäkään suomalaiselta opintotukien varassa elävältä pois, sillä minä olen kyllä maksanut rehellisesti verot siitä työstä jonka olen tehnyt. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea tajuta, että kun tein töitä kun asuin vielä kotona vanhempieni luona maaseudun perällä jossa ei rahaa saanut käytettyä vaikka itki ja yritti. Siitä jäi kyllä ihan oikeasti isoja summia säästöön joita on nyt ollut hyvä käyttää. 

Eräs kommentoi minun kirjoittamaan kateuspostaukseen aika hyvän kommentin siitä, kuinka on vain onnellinen jos näkee jonkun menestyneen, jos jollakulla on rahaa ja sitämyöten yksi murhe pois elämästä. No samalla tavalla itsekin ajattelen! Minusta on hienoa kun joillakuilla ystävilläni on ihan taloudellisesti hyvä asema. Ja mekään emme mitään ökyjä ole, mutta me priorisoimme rahankäyttöämme sen verran, että kun pihistämme asiasta x meillä on varaa tehdä asia y. Tarkoituksenani oli jakaa vinkkejä ja kertoa siitä kuinka sitä massia saa säätettyä ja mistä sitä ns. helppoa rahaa pystyy pieniä määriä hankkimaan. Ihan oikeasti kyllä alkoi kyrsimään se, että sitä lokaa täytyy viskoa minun niskaan vain sen takia että minulla on Vuittonin veska ja saattaisin haluta toisen, tai siitä että olemme muutamaan otteeseen businessluokassa lentäneet kaukomaille. Jos jotakuta kiinnostaa niin privaviestiä voi laittaa. 

Kun kirjoitin sen alkuperäisen tekstin joka oli tarkoitus julkaista, oli sitäkin vaikeaa kirjoittaa. Ehkä hankalin teksti ikinä. Kirjoitin, pyyhin, kirjoitin, pyyhin tekstin pois uudestaan... Oli todella hankalaa kun jokainen sana täytyi punnita ja varoa paljastamasta liikaa. Vaikka olin about viisi kertaa kirjoittanut tekstin valmiiksi, pohdin vielä viimeisimmänkin tekstin kohdalla lähdenkö sitä julkaisemaan, sillä takaraivossani jyskytti koko ajan ajatus siitä, että kyllä tästäkin nyt joku mielensä pahoittaa ja kyllä saan niin paljon vihaista anonyymikommenttia kuinka olen jollain lailla huono ihminen. 

Sitten hiukka offtopicina taas, että mikä ihmeen vika siinä on jos joku on saanut perinnön, saa vanhemmiltaan rahaa, on voittanut rahaa jostain, myy itseään/strippaa... Kun kaikissa edellämainituissa on niin hirveän negatiivinen varaus mitä ihmisiltä tulee. Aloitetaan jälkimmäisestä. Totta kai itsensä myymisessä ja muissa vastaavissa harrasteissa on omat vaaransa, mutta hei, jos henkilö itse, omasta vapaasta tahdostaan on tällaiseen päätynyt niin mitä sitten? Siitä touhusta saa rahaa ja hän on vapaa käyttämään ne mihin itse haluaa. En ymmärrä kun tätä niin usein on vedetty esille siitä kun joku pystyy ostelemaan kalliita asioita. Hän on rahansa itse tienannut ja käyttää ne niinkuin itse haluaa. Jos taas rahaa voittaa tai saa perinnön, niin mikä siinä on se huono puoli? Kyllä itse kukin meistä ottaa sitä rahaa vastaan jos sitä tarjotaan! Kaikkia ei vaan siunata hyvällä tuurilla tai rikkailla sukulaisilla. Varsinkin perinnöstä itse ajattelen niin että kenenkään poismenoa ei raha korvaa. Siinäkin voi sitten ajatella kaksi kertaa kun huutelee, kun joltakulta on oma rakas vanhempi nukkunut pois ja sitä kautta saa omaisuutta, että kannattaako tulla huutelemaan kermaperse-elämästä. Minun kohdalla taivastellaan kuinka rikkaan miehen vaimona on helppo siipeillä. Minun mieheni ei maksa minulle mitään mitä ei halua. Jos hän tahtoo lähteä viikonloppulomalle Saksaan, niin miksen menisi jos hän pyytää? Pitääkö minun ajatella niitä kaikkia katkeroituneita anonyymikommentoijia esimerkiksi viimepostauksessani, jotka eivät opiskelun ohella töiden teosta huolimatta pääse ulkomaanmatkoille? Totta kai parisuhteessa rahaa kuluu toiseen osapuoleen. En minä sitä kiistä. Mutta sen kyllä että minua syytetään siivellä elämisestä. 

Eli näin tiivistettynä; Ymmärrän miksei bloggaajat avaa raha-asioitaan, koska siitä syntyvä negatiivisuus on pahempi kuin positiivisuus. Jos keroisin että ei minulle sitä rahaa mistään tule, opintorahalla ja lainalla tässä mennään, niin johan alkaisi möly siitä kuinka hyväksikäytän valtion tukia, kuinka ne rahat on tarkoitettu ruokaan ja asumiseen eikä shoppailemiseen. Ja sitten kaikista naurettavinta oli kommentti "Voisit todistaa asian muttet sitä tee" siis mitä helvettiä nyt taas ihan oikeasti, miten ja ennenkaikkea miksi mun pitäisi todistella mun rahoja ja rahankäyttöä yhtään kellekään? Varsinkaan anonyymeille jotka ovat kaikenlisäksi epäkohteliaita. Minun tuleva mieheni tietää että maksan asioita, ja läheiseni myös, ja se riittää. 

59 kommenttia:

  1. Tosi hyvä postaus, oot rohkea kun uskaltaudut tällasesta kirjottamaan näinkin suoraan! ja sun blogis on muutenkin mahtava (*_*)

    VastaaPoista
  2. Tää oli kyllä hyvä postaus! :) Täyttä asiaa ja mielenkiintoista luettavaa, itsekin sorrun hyvin usein miettimään miten jollakin on varaa siihen ja tähän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ei ihmettelyssä mitään pahaa ole, mun mielestä se on ihan normaaliakin :) Mutta lähinnä se minua inhottaa että pitää käydä ilkeäksi ja loukkaavaksi kun asioita ääneen miettii.

      Kivaa et oli mielenkiintoinen ja hyvä postaus ^_^ <3

      Poista
  3. Hienoa että uskalsit kirjoittaa aiheesta! Itse harvoin vaivaan mieltäni sillä miten jollakin voi olla varaa yhtä sun toiseen (seuraan tosin melko vähän tälläsiä blogeja joissa esitellään usein ostoksia..). Sinulla kun on töitäkin niin ei ole tullut ihmeteltyä rahankäyttöäsi. On ollut mukavaa seurata kun voit toteuttaa nykyisin matkustusharrastustasi ^_^ Toivottavasti kirjoitat myös säästövinkeistä. Älä anna typerien anojen vaivata liikaa mieltäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups, luin kuumeisena väärin että olisit tekemäsä säästövinkkipostauksen. *sama
      ano*

      Poista
    2. Hei voin mä sen postauksen tehdä, mutta vähän aikaa annan nyt raha-aiheen olla, en jaksa sitä kitinää enää että mä pummin rahani jostain. :) pistetään korvan taa ja palaan aiheeseeen kun pöly laskeutuu :)
      Ihana kuulla et mun blogia on kivaa seurata ja voit fiilistellä asioita mukana <3 kiitos <3

      Poista
  4. Hyvä postaus. Raha on itselle ainakin tabu, josta en mielellään juttele edes tuttujen kanssa!

    Ärsytti suunnattomasti tuolla aiemman postauksen kommenteissa tuo asuntolaina-asia. Teillähän on Saga ihan hyvin pullat uunissa kun molemmat käy töissä, vaikka toinen vain osa-aikaisesti. Kyllä kaksi ihmistä saa helpostikin nyky-Suomessa asuntolainan kun vain uskaltaa mennä pankkiin kysymään! Jos takaajat löytyy itseltä tai haluaa valtiontakauksen niin on harvinaisen helppoa kauraa saada lainapaperit kuntoon.
    Itse olin mieheni kanssa työttömänä (työtä oli toisella vasta tiedossa ja alkoi myöhemmin, nyt molemmat töissä) ja silti saimme asuntolainan, kun saimme vanhemmat takaamaan. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että maksaa asuntoa ennemmin itseään varten, kuin vuokraa jollekkin muulle. Sen lisäksi otettiin vuoden lyhennysvapaa, jolloin rahaa kertyi hyvin säästöön ja nyt lainanmaksu on paljon helpompaa ja ylimääräisiä eriäkin on maksettu!

    Ja Visan vingutuksesta haluan vielä avautua. :D Mä en näe siinäkään mitään pahaa sinänsä, luottokortti on keksitty sitä varten, että voi ostaa jotain ja maksaa myöhemmin. Itse ostan isojakin ostoja luotolla ja maksan laskun _kokonaan_ heti laskun saapuessa, jolloin ei tarvitse edes korkoja maksaa. Helpompi vain ajoittaa laskunmaksu tilipäivän tuntumaan jolloin fyrkkaa on enemmän! Sit jos ihmiset elää täysin ylivarojensa ja luotot on vedetty aivan tappiin, niin siinä vaiheessa voi katsoa peiliin että kannattaako sitä uutta Luikkaria enää ostaa.

    Kiitos ja anteeksi, jättäkää Sagan raha-asiat nyt rauhaan. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aww hei kiitos kiitos kaunis tästä kommentista <3

      No nimenomaan! Asuntolainan saa melkeinpä kuka vaan, pitää vaan mennä rohkeasti pankkiin kuten sanoitkin. Eihän omistusasunto mikään prioriteetti ole mutta jos sellaisen halajaa ei se ole mahdoton homma. Meilläkin tosiaan kumpikin on työssäkäyviä ihmisiä ja nykyäänkin omistusasunnossa jo asutaan niin eipä tässä kuin vain vaihdeta :)

      Ja visa ei mulla vingu kun sellaista ei ole, mutta toikin on niin totta. Jos kokee että tässä kuussa on mielitekoja ja maksettavaa enemmän kuin ensi kuussa niin what the hell miksei sitä saisi velaksi ostella :D Itse en velaksi osta koska ylläri minua ei huvita maksella niitä sitten takaisin vaan maksan mieluummin kaikki ostokseni heti niin onpahan alta pois. No todellakin, sitten kun velkakierre lähestyy voi alkaa muutkin jo huolestumaan, mutta muuten se on jokaisen oma asiansa.

      Ja kiitos tosiaan toistamiseen ihanasta kommentista <3 Toivottavasti eiliset kommentoijat menisivät itseensä ja miettisivät >_>

      Poista
  5. Vaikkei kannata päästää anoja liikaa ihon alle, niin mun mielestä ihan hyvä että puhuit tästä. Mua ärsyttää suomalaisten suhtautumisessa rahaan eniten se, että ajatellaan juurikin niin, että se mitä toisella on, on minulta pois - näinhän asia ei todellakaan ole. Vaikka sä ostaisit kuinka monta Vuittonia/business-luokan lentoa/tmv niin yhtä lailla jokainen ano voi ne ostaa. Se ei ole keltään pois. Ja VAIKKA sun porukat/mies/tms maksaisikin sulle osan sun asioista, niin onko se kenenkään ongelma? Jos raha on jollekin noin ykkösprioriteetti elämässä, niin kuka vaan voi etsiä rikkaan puolison. Luulis kuitenkin, että ihmiset hakis jotain muutakin elämältä kuin rajatonta omaisuutta. Ja henkilökohtaisesti: elämä on valintoja. Jos sulla on liian kallis vuokra, muuta soluasuntoon. Jos ruokakulut on liian paljon (ja olet esim. opiskelija), käy joka päivä syömässä koululla se 2,60e ruoka ja syö muuten vaikka vaan puuroa (1kg puurohiutaleita Lidlissä maksaa alle euron). Siis jos ihan oikeasti haluat opintotuesta ja -lainasta säästää. Kaikki on vaan valintoja ja prioriteetteja, jos haluaa asua yksiössä niin siitä joutuu pulittaa enemmän, jos haluaa syödä "parempaa" ruokaa niin ihan yhtä lailla siistä saa maksaa enemmän.

    Tulipas kauhee rambling-kommentti, mutta oli vaan pakko avautua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti kiitos! Välillä tuntuu etten itse saa muotoiltua asioita fiksusti, onneksi muut tekee sen mun puolesta :D Jep, mun mielestä on typerää tulla nillittämään siitä et mun mies maksaa mulle asioita. Maksaa joitain mutta niin maksan myös minäkin, ja niin se parisuhde toimii; Kumpikaan ei elä siivellä. Nimenomaan jos se oma ja muidenkin rahantulo ja sen käyttö on niin iso ongelma niin voisi hankkiutua johonkin terapiaan, koska ei tosiaan mua muiden rahankäyttö ärsytä ellei sillä ole vaikutuksia muihinkin. Kiinnostunut saa olla mutta kun kiinnostus muuttuu paskanjauhannaksi kommenttiboksissa on raja ylitetty. Todellakin elämä on valintoja. Jokainenhan voi muuttaa vaikka Vesannolle jossa vuokrayksiön saa 200€/kk, ja omistusasunnon jo vajaalla 30 000 eurolla :D
      Ja ei ole kauhea ramblingi, ihan kivaa vaan kun tekstiä tulee :))

      Poista
  6. Tosi hyvä teksti. :) En ymmärrä miksi anonyymit haluaa udella ja sen jälkeen dissata :( jokainen käyttää omat rahat juuri niinku ite tykkää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Toi dissaaminen on se joka ottaa päähän! Kysyä saa mutta sitten vastaan vänkääminen ja väittely on niin typerää. Ja jos kysymistäkään ei osata hoitaa fiksusti. Hohhoijaa...

      Mut kiitos paljon, ihana kuulla et teksti oli hyvä <3

      Poista
  7. Hyvä postaus! Yks mikä on kans tärkeä muistaa niin mistä sitä tietää kelle oikeasti shoppailu on himo, jota on vaikea pysäyttää. Voi olla laukkuja, vaatteita yms. Ja lainaa moneen eri paikkaan. Joillekin shoppailu/materia on korvike. Itse myönnän, että nuorempana tuli syyllistyttyä tuohon. Itsetunto oli nollissaan ja shoppailulla sain aikaan valtavan itsetunnon kohotuksen "Näytän kerrankin hyvältä tässä". Olin melko pinnallinen ja kadehdin kaveria, jolla oli varaa ostella ja kopioin hänen tyyliään rahankäytössä. Lopulta huomasin ettei se ole minua. Minulle tärkeämpää on perhe, terveys yms. Kuin materia ja shoppailu. Siksi myin kaikki kalliimmat asiat pois :) En tiedä miksi raha-asioita tarvitsee edes perustella muille. Jokainen hoitaa omat asiansa. Itse en ole koskaan osannut säästää, mutta pidän aina huolen siitä, että kaikkiin pakollisiin menoihin on rahaa (vuokra,puhlaskut yms.) Aina olen selvinnyt myös yllättävistä menoista. Pahoitteluni jaarittelevasta kommentista, mutta aina kaikki ei ole niin mustavalkoista :) Blogisi on huippu! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollu ollenkaan jaaritteleva kommentti, vaan tosi hyvä sellainen :) Ei voikaan tietää, ja on mullakin joskus teininä ollut vaiheita kun kaikkea piti vaan ostaa että olisi saanut jotain hyväksyntää. Lolitassa varsinkin oli todella kulutuskeskeinen maailma, samaa mekkoa ei saa käyttää asukuvissa kahta kertaa peräkkäin jne jne. Säästäminen on kyl välillä hankalaa varsinkin täällä helsingissä kun kaikenmaailman mielitekoja kävelee joka nurkan takaa. :D Mut kyl se siitä ja ei sitä aina tarttekaan säästää jos nykyiseen elämäntyyliinsä on tyytyväinen :) Pieniä kivoja piristysostoksiahan saa ja pitääkin tehdä!! :)

      Poista
  8. Mun mielestä on hienoa, että uskalsit julkaista tämän postauksen, vaikka aihe onkin blogimaailmassa jostain syystä niin arka. Oon ihan samoilla linjoilla siitä, että jokainen saa käyttää rahansa miten haluaa - oli ne sit tullut mistä tahansa! Ja tyhmäähän se toisaalta olisi myös olla käyttämättä rahaa mihinkään, jos sitä on :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hei nimenomaan!! :D Setelikasan päällä pitäis istua ja visusti olla tekemättä mitään kivaa ettei tule jollekulle paha mieli :D No ei vais, mut välillä kyl sellaisen kuvan saa... Ihana juttu et sain rispektiä tän jutun kirjoittamisesta <3 <3

      Poista
  9. 1. Eipä tämäkään postaus avannu ihan niin paljoa että miten olet saanut rahaa kerättyä
    2. Mutta kotona asuminen ja säästäminen. Itsekkin olin kotona ollessani yhden kesän kesätöissä, sain käteen 1100e/kk, 100e käytin kuukaudessa omiini, ja tonni meni säästöö. 2kk olin töissä. Sitten vielä opintotuki vaikka kotona asuin. Jos et ostanut kuukauteen mitään mitä ei tarvitse, niin saattoi jäädä koko kuukauden opintotuki käyttämättä. Tadaa! Kuitenkin vanhemmat ne ruuat osti ja koulussa ruoka.
    3. Asia mistä ei myöskään puhuta on Vuittonin laukkujen hintaluokkia. Maksaako satasia vai tuhansia. Koska oon haaveillu sellasesta xD

    ps. Jos jotakuta kiinnostaa, kirjoitin aikoinaan postaus-sarjan missä merkkasin kaikki kuukauden menneet rahat. Kyseisestä on vielä paljon mistä saisi supistettua. Ja tuon 5 viikon aikana mulla meni menot reippaasti yli tulojen (mutta säästöt)

    http://sarasfablife.blogspot.fi/2015/10/what-hell-happend-my-money-month.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ei tässä postauksessa ollutkaan tarkoitus avata sitä, koska fiilikset meni inhottavien kommenttien myötä; Jos asioita ei pysty kystymään asialliseen sävyyn ei mun mielestä ole mun tehtävä sitten autuaan iloisesti vinkkejä jaella :( Mutta koska fiksujakin kommentoijia on, jotka ovat asioista kiinnostuneita, teen sen säästöpostauksen varmaan jossain vaiheessa, kuhan pöly on laskeutunu. Ja jep, kotona asuessa saa hyvin rahaa säästöön :) Mullakin porukat kustansivat ruuat ja asumisen, joten ei sitä rahaa kuussa paria euroa enempää kulunut.
      Vuittonin laukut ovat tyyriitä, se nyt on fakta. Mutta se että ostaako jutut suoraan liikkeestä, ulkomailta tai käytettynä on ihan itsestä kiinni. Esim. Saksassa luikkari on edukkaampi kuin esimerkiksi Japanissa oli tai sitten Ruotsissa. Ja käytettynä saa ihan jees hintaan kun vaan etsii :)

      Käyn kurkkaa ton sunkin postauksen! :) Vaikutti ensisilmäyksellä tosi mielenkiintoiselta!

      Poista
  10. Haha apua, kävin juuri lukemassa edellisen postauksesi kommentit ja järkytyin! :D

    Tämä on asia, joka herättää paljon mielipiteitä... Mutta kun faktahan on se, jokainen tienaa erilaisia summia. Osa-aika työntekijäkin voi tienata keskivertoa parempaa palkkaa pienilläkin tunneilla, riippuen omasta työkokemuksesta ja kuinka haasteellinen työtehtävä on kyseessä. Voishan sitä puhelinmyyjänäkin tienata hurjia summia jos kyseisessä tehtävässä on monta vuotta ollut ja on helkkarin hyvä myymään. :'D
    Jos taas elää niin että tilin saldo on enemmän menossa miinukseen päin kun plussalle, on se taas oma valinta. Tein itse nyt pari kuukautta kaupanalalla määräaikaisena duunia, sain säästettyä palkan ajokorttiin niin, että voin hyvin mielin maksaa vielä vuokran sekä pakolliset kulut. Se on se oma-asenne mikä siihen tilin saldoonkin vaikuttaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, puhut niin asiaa! Niin kauan kun on realistisista summista kyse niin voi vaikuttaa omiin rahoihin; Se on valintoja haluatko käyttää kaiken vapaa-ajan töissä vai et. Ihana juttu kuulla et sait säästettyä rahat ajokorttiin :) (Y) Se tuntuu niin mahtavalta kun pystyy elämään vähän leveämmin kuin mitä mm. opintotuki antaa myöten! :)

      Poista
  11. Tässä mennään taas asian ohitse niin että humina käy. Ensinnäkin, kukaan (tai ainakaan minä) ei ollut ajatellut mistään näistä ostoksista tai matkoista tai asunnoista mitään pahaa. Kukaan ei ole pyytänyt olemaan köyhä tai heittämään kaikki menemään. Tosiasia vaan on se, että kukaan opiskelija ketä käy osa-aikatöissä ja saa tukia pystyy matkustelemaan bisnesluokassa vähän väliä, ostamaan kalliita merkkivaatteita ja maksamaan vielä häät ja asunnon ja pystyy SÄÄSTÄMÄÄN samalla on mahdotonta. Se on se asian ydin mitä täällä ihmetellään ja kysytään, koska Saga näyttäisi olevan ainut joka tällaiseen pystyy. Ihmiset haluaa tietää miten se on mahdollista ja ainut vastaus on ollut "säästän ja käyn töissä" mikä ei voi olla koko totuus. Bloggaajan kuitenkin kannattaa olla rehellinen eikä valehdella lukijoille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en olekaan valehdellut lukijoille. Jos seurasit keskustelua mitä eilen käytiin niin sävy oli syyttävä ja negatiivinen. "Käyt miesparan lompakolla", joo-o ei ole syyttävää sävyä. Totta kai mun mies maksaa asioita, kulut jaetaan. Maksan asumisesta kyllä, ja syömisistäkin. Häät voi järjestää halvalla kuten matkatkin. En ole valehdellut missään enkä mitään sillä tällä muistilla ei sitä edes kannata tehdä, kun puhuisin itseni pussiin. Töistä saan rahaa ja säästämällä olen saanut rahaa sekä pieniä summia tippuu matkanvarrelta erinäisistä projekteista. Ja kyllä sillä asioita kustantaa. Noista matkoista esmes en ole sanonut että niitä maksaisin. Jos poikaystäväni haluaa lähteä mun kanssa reissuun niin enkai mä nyt hyvän tähden pois jättäydy :D paitsi japaninmatkanhan minä ostin poikaystävälleni synttärilahjaksi. Mutta niin, asumiskuluihin suurin osa takertui, ja kaikki omat "turhakkeeni" kustannan ihan itse. :)

      (Bisnesluokassa new yorkiin pääsee mm 350€/menopaluu jos osaa etsiä)

      Poista
  12. Halusin tulla jättämään kommentin, vaikka en ole IKINÄ edes tiennyt blogisi olemassaolosta. Bongasin aiheen Facebookin Bloggaajat-ryhmästä, ja koska aiheena on raha, on se luonnollisesti sellainen aihe, joka itseänikin kiinnostaa. Selasin nyt pikaisesti blogiasi, että pääsen tekemään johtopäätökset sen sisällöstä ja no, ymmärrät varmaan itsekin, että kun bloggaat pääasiassa ostamistasi tuotteista, on luonnollista, että se aiheuttaa kateutta ja päänvaivaa, sekä niitä inhottavia kommentteja. Yritän itse nyt kuitenkin pitää kommenttini asiallisena eikä minun ole tarkoitus sinua tai elämäntyyliäsi millään tavalla haukkua vaan valottaa sinulle toisenlaista näkökantaa asiaan.

    Alkupostaus alkoi lupaavasti. Saamasi kommentti, joka myöskin on tähän postaukseen lisätty, on täysin asiallinen eikä missään määrin syyttelevä. Valitettavasti tällaiset kommentit usein nähdään syyllistävinä. Aina kun jotain kyseenalaistetaan, on se yhtälailla syyllistämistä. Sinun ei tulisi nähdä sitä siinä valossa, vaan enemmänkin puhtaana uteliaisuutena, ehkä jopa ihailuna. Onhan se nyt ihailtavaa, jos joku kykenee hoitamaan raha-asiansa niin hyvin, että pystyy elämään esittämälläsi tyylillä. Sehän se tavoite monella on, mutta harva siihen pääsee.

    Pitää kuitenkin muistaa, että on erilaisia tuloja ja menoja, erilaisia tuloluokkia, erilaisia elämäntilanteita. Valitettava tosiasia on, että yleensä parempituloisemmasta perheestä/suvusta olevat henkilöt eivät osaa asettua huonompituloisten asemaan. Ja miksi osaisivat? He eivät välttämättä ole joutuneet koskaan tilanteeseen, jossa rahasta olisi oikeasti pulaa. Tällainen toiminta olisi myös ihailtavaa ja oikein kannattavaa, mutta ei realistista varmaan n. 70% suomalaisista ihmisistä. Karu fakta on se, että Suomi on pienituloisten maa, jossa parempituloiset ovat vähemmistö. Keskipalkka on tilastollisesti n. 3000€, mutta siihen lasketaan myös ne, jotka tienaavat miljoonia. Ne luonnollisesti nostavat lukua. Realistinen keskipalkka on alle 2000€/kk (mainitsen tässä, että puhun kokoajan verojen jälkeen jäävästä osuudesta jos en toisin mainitse). Toinen vaikuttava tekijä on asumismuoto. Hieman asuinkunnasta- ja paikasta riippuen, Suomi voitaisiin varmaan jakaa puoliksi: puolet asuu omakotitalossa, puolet kerrostaloasunnossa eli toisinsanoen, puolet suomalaisista asuu omassa talossa, puolet vuokralla. Ja vuokralla asuminen on kallista, senhän tietää jokainen.

    .. jatkuu ..

    VastaaPoista
  13. Tekstisi jossain määrin loukkasi minua, sillä itse olen pienituloinen vaikka olenkin korkeasti koulutettu. Teen töitä säännöllisesti, n. 40h viikossa ja työni on sekä henkisesti että psyykkisesti raskasta. Silti palkkani on pieni. Käteenjäävä osuus kuukaudessa on noin 1600 €. Ja mainitsen vielä, että olen työllistynyt omalle alalleni, en siis tee jotain muita hommia vaan täysin sitä, mihin olen kouluttautunut. Tästä päästään pointtiini siitä, että ihmisillä on erilaisia palkkatuloja. Se, että sinä saat summan X rahaa kuukaudessa ei tarkoita, että kaikki suomalaiset saisivat saman määrän. Minulla ei siis ole harmainta hajuakaan, mitä työtä teet tai paljonko maksat palkkaa, mutta blogiasi selailleena voisin väittää sinun saavan palkkaa verojen jälkeen n. 2500-3500€/kk, liippasiko läheltä? On siis luonnollista, että sinulla jää enemmän rahaa esimerkiksi säästöön, ostoksiin, matkailuun ym kuin vaikka minulla. Onhan meillä aivan huima ero palkoissamme! Siksi onkin vähän kyseenalaista sinulta väittää, että kun käy töissä, voi säästää ja mahdollistaa itselleen vaikka sinun elämäntyyliäsi vastaavan elämäntyylin. Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. On eri asia säästää satasia kuukaudessa kuin säästää kymppejä kuukaudessa.

    Tekstistäsi sai myös ehkä hieman sen käsityksen, että sinun mielestäsi pienituloiset ihmiset ovat laiskoja eivätkä halua käydä töissä. Korostit sitä, että itse käyt töissä ja saat rahaa ja säästät. Kyllä suurin osa muistakin tavallisista ihmisistä käy töissä, mutta on eri asia, jääkö palkasta säästöön. Esimerkiksi minulla ei jää. Asun yksin, en saa tuloja mistään muualta eivätkä vanhempani kustanna minulle yhtään mitään. Autottomana en halua tinkiä asumiskuluista asumalla jossain korvessa, koska julkinen liikenne maksaa myös ja ei sovi esimerkiksi vuorotyötä tekevälle. Joudun siis asumaan lähellä työpaikkaani ja valitsemaan hieman kalliimman asumismuodon. En pysty ottamaan lainaa, koska minulla ei ole säästössä riittäviä summia alkupääomaa eikä minulla ole lainalle takaajaa. Tästä huomaat, että elämäntilanteita on erilaisia, ja ne vaikuttavat esimerkiksi säästöjen määrään. Mikäli et ole koskaan ollut tilanteessa, että sinulla ei oikeasti olisi senttiäkään rahaa eikä ketään tai mitään, mistä sitä saisi lisää (vanhemmat, sukulaiset, poikaystävä, kaverit ym) niin on luonnollista, ettet ymmärrä asian koko totuutta.

    Anonyymi, joka asiaa sinulta ystävällisesti tiedusteli, oli oikeasti varmaan vilpittömän utelias ja kiinnostunut siitä, miten tosiaan saat säästettyä rahaa. Mistä karsit ja mitä jätät ostamatta, että saat rahaa säästöön jotain isompaa juttua varten? Monella kun ei tällaista tilannetta ole, etenkään opiskelijana. Ideana ei varmaankaan ollut valottaa tilisi saldoa sentti sentiltä vaan jakaa vinkkejä meille, jotka tuskailemme rahan kanssa päivittäin. Minuakin asia kiinnostaisi, vaikka en ole edes opiskelija enää! On helppoa sanoa, että suosi julkisia tai syö vain makaronia tai laita joka kuukausi säästöön 100€ kun monelle sellaista mahdollisuutta ei ole. Toki nyt mennään jo pilkunviilaamiseen, mutta kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää meitä pienituloisia ja huonosti toimeentulevia ihan yhtälailla kuin meidänkin pitäisi ymmärtää teitä parempituloisia. Kaikilla ei ole varaa säästää, kaikki eivät pysty karsimaan ruokakuluista, kaikki eivät voi vaihtaa vuokralla asumista omistusasuntoon jne.

    .. jatkuu ..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastasit muihin kommentteihin, mutta et kokenut tärkeäksi vastata tähän?

      Poista
    2. Viestin alla luki että jatkuu joten odotin viestin jatkuvan

      Poista
    3. Viesti jonka liitin tähän ei todellakaan ollut syyttävä, päinvastoin se oli oikein malliesimerkki siitä miten asioita voi ja tulee kysyä jos ne askarruttaa. Tuon kommentin innoittamana halusin kirjoittaa niitä vinkkejä ja neuvoja mutta luitko mitä edelliseen postaukseen tuli kommentteja? Ne eivät olleet asiallisia. Tähänkin postaukseen on jo tullut paljon negatiivista ja asiatonta kommenttia, mutta sensuroin ne pois koska nyt minulla tuli raja vastaan siinä, ettei minun tarvitse sietää kaikkea kuraa jota jotkut typerykset päättävät internettiin suoltaa koska kokevat sen jollaintasolla oikeudekseen.

      Tuloja on erilaisia, tiedän sen. Todella ikävää että sait sen käsityksen että loukkasin, se ei ollut pointti. Kaikilla ei ole varaa kaikkeen eikä se ole aina laiskuutta tai saamattomuutta. Ei ole mullakaan kaikkeen kivaan varaa enkä mä ostelekaan mitään hirmuisesti. Ihmettelenkin miten nyt helvetti repesi kun en ole ostanut _yhtään_mitään_ nyt, se ei maksa senttiäkään että haaveilen Vuittonin laukuista tai siitä kattohuoneistosta kampissa. Loukkaavaa on se, että minua syytetään hemmotelluksi tai mieheni rahoilla elämisestä. En itsekään ole kouluttautumassa massialalle, varmaan vain pari prossaa työllistyy hyväpalkkaisele alalle sotealalla. Ja mun palkkaa en ala kertoo enkä miehenikään, mutta kun tekee kolmea työtä yhtä aikaa niin kyllä sitä jää, ja kun kaikki kulut menee puoliksi. Huh kun ajatus takkuaa ja väsyttää niin tämä vastaus oli varmaan vähän sekava, kysy ihmeessä jos joku jäi vaivaamaan. Mutta asiattomia ne kommentit oli ja kyseesä ei ollut mikään oma tulkinta.

      Poista
    4. Erittäin hyvä kommentti anonyymiltä! Kirjoitin melkein yhtä pitkän tekstin kunnes huomasin tuon pätkän ja päätin vain kompata! Yhdestä asiasta halusin silti kertoa Saga sinulle, jonka kommentoija jo sanoikin. Kommentteihin voi suhtautua monella tapaa, kaikki eivät halua sinulle pahaa tai tarkoita kommenttiaan pahalla, mutta minusta sinä tunnut ottavan ne niin aina. Mitä olen blogistasi lukenut muutaman kuukauden jaksolta, tunnut aina lukevan jokaisen neutraalin kommentin vihamielessä. Selkeät ilkeilyt tietenkin erikseen. Mutta takaisin asiaan, olet myös vastannut itse välillä melkein ilkeilevästi itsekin, mihin sinulla on blogin kirjoittajana tietenkin oikeus, mutta se myös vaikuttaa kommentoijien asenteeseen sinua kohtaan. Kuten anonyymi tuossa ylempänä mainitsi, monet utelevat luultavasti vilpittömästi, mutta saadessaan hyvin puolustelevan ja vihamielisen kommentin neutraalin selityksen sijaan, muuttuvat itsekkin ilkeiksi. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan ja otat kantaa asiaan, minua se vähän häiritsee ja olisi hyvä kuulla kantasi asiaan. Konkreettiset säästövinkit ovat myös tervetulleita!

      Poista
    5. Kiitos palautteesta. Ota myös huomioon että jos kommenttiboksi täyttyy aina paskasta, sitä tosiaan alkaa mieltämään jopa kehut vittuiluna. Jos kurkistat edellisen ketjun kommentit niin ne eivät olleet positiiviseen sävyyn kirjoitettuja; Tulkinta ei ole omassa päässäni sillä moni muukin totesi saman. Mä pyrin vastailemaan positiivisempaan sävyyn mutta jos kommentit on joka postauksessa luokkaa "Olet läski" tai "miehes elättää sut senkin luuska", niin kyllä sitä itse kullekin napsahtaa puolustusmekanismi päälle. Lisäksi musta on outoa että mä joudun nyt käymään vääntöä MUN rahoista, koska niiden oleminen tai olemattomuus ei ole kenenkään muun asia. Mä mielelläni olisin avannut aihetta, mutta se sai niin negatiivisen ryöpyn aikaiseksi että meni motivaatio aiheeseen; Ja itse kullakin menisi. Tuohon kommenttiin jonka siteerasin vastasin omasta mielestäni positiivisesti, mutta jos mulle kommentoidaan "käyt miesparan lompakkoa nyhtämässä", miksi siihen kuuluisi vastata positiivisesti? Tai että jos heitetään "Lol sen rikas mies maksaa tottakai on varaa", ei sekään ole neutraali tai vilpitön utelu, se on vittuilua. Ja vaikka kuinka kunnioitan asiallista kanssakäymistä, ei mulla ole viitsimystä eikä intoa vastata positiivisesti selkeään kiusantekoon.

      Poista
    6. Et nyt valitettavasti ymmärtänyt kommenttini pointtia. Keskityit vain toisiksi viimeisen kappaleen sisältöön, jossa ohjeistin olemaan huomioimatta vittuilevia anonyymejä. Mikä muuten ihan oikeasti toimii. Ei niille edes tarvitse vastata. Jätä oman onnesi nojaan ne. Jätät huomioimatta, ei provot jaksa provosoida jos ne eivät saa vastakaikua.

      Tätä raha-asiaa et sensijaan sivuunnut juuri lainkaan. Kyllä, blogisi perusteella on mahdollista saada kuva, että miehesi elättää sinut tai ettet maksa itse mistään, koska esität asiat monesti hieman siihen suuntaan viittaavasti. Paras tapa kääntää tällainen ajatusmaailma pois olisi tehdä rehellinen postaus niistä raha-asioista. Piilottelu ei auta, se saa ihmiset vain vainoharhaisemmaksi. On ihan luonnollista, että ihmisiä kiinnostaa raha jos henkilöllä alkaa olemaan bisnesluokan lentoja kuukausittain tai kalliita merkkituotteita, joihin tavallisella kansalaisella ei valitettavasti ole varaa. Herää kateutta ja kun suhtaudut itse asiaan näin negatiivisesti, et voi olettaa saavasi kuin negatiivisia kommentteja.

      Itse suosittelisin sinua nyt vaikka poistamaan tämän postauksen, sillä tällä postauksella et saa muuta kuin provosoivia kommentteja aiheesta, josta et oikeastaan haluaisi enää keskustella. Sitten kun aihe on hieman hälvennyt, voisit tehdä uuden postauksen, jossa oikeasti valotat tätä raha-asiaa. Ei sinun edelleenkään tarvitse tilin saldoa kertoa tai tarkkaa tilinauhaasi, vaan ympäripyöreästi mutta rehellisesti miten asia on. Monia kuitenkin asia kiinnostaa yksinkertaisesti vain sen takia, että he ihailevat sinua ja haluaisivat kyetä samoihin asioihin. Piilottelu ja salailu sekä ennenkaikkea vittuilu yleensä vahvistaa anonyymien väitteet tosiksi, valitettavasti.

      Anonyymien huutelu on aina ala-arvoista, mutta vielä ala-arvoisemman siitä tekee se, että sinä lähdet siihen mukaan. Siitä pitää oppia pois. Ymmärrät ehkä kun saat ikää lisää ja iän mukana tuomaa kokemusta. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta myöskään kaikkea ei tarvitse suodattaa. Siksi bloggerissakaan ei tarvitse kaikkia kommentteja julkaista. Poistoon vaan sellaiset, jotka ei itseä miellytä. Puolustautuminen ei yleensä anonyymejä kohtaan auta, he kun kerjäävät verta nenästä ja haluavat sinun aukovan päätäsi niille.

      Edelleen olisin kiinnostunut kuulemaan ihan niistä alkuperäisistä raha-asioista ja saamaan jonkinlaista näkökulmaa pitkässä viestissäni pohtimiin asioihin. Jos jätetään tämä päätä aukoville anonyymeille vastaaminen nyt tältä erää tähän? :)

      Poista
    7. Laitan vielä tämän viimeisen pätkän viestistäni tähän kun en tiedä, tuleeko se perille vai ei. Toivoisin, että julkaisisit myös tämän, ettei viestini jää vajavaiseksi.

      Eriarvoisuus aiheuttaa kateutta. Ja vihaa. Ja muita erilaisia tunteita. Se on ihan luonnollista tässä kulutusyhteiskunnassa, jossa mikään ei pyöri ilman rahaa. Onhan se nyt totta, että hyvätuloisten lapsilla on parempi mahdollisuus saavuttaa sama tuloluokka aikuisena kuin esimerkiksi pienituloisen lapsilla. Tämä on ihan tutkittu ja todistettu asia. Parempituloiset takaavat lapsilleen paremmat elkeet elämään kuin pienituloiset. Se aiheuttaa myös katkeruutta. Jo pienet lapset ymmärtävät, mitä eriarvoisuus tarkoittaa. Se kateus lähtee syntymään jo varhaisessa iässä. Ja kateus on vittumaista, siitä on hankala päästä eroon.

      Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että sukulaisen poismenoa ei raha korvaa. Itse olen ollut tilanteessa, jossa olen saanut pienen summan perintöä (puhutaan tuhansista, ei kymmenistä tuhansista) kun läheiseni kuoli. Jos olisin ollut fiksu, olisin säästänyt nuo rahat. Mutta en ollut. Siinä tilanteessa ei osannut ajatella järjellä. Olen myös samaa mieltä, että jos sinun miehesi haluaa sinulle tarjota ulkomaanmatkan niin totta kai menet! Sehän nyt on oletus. Mutta se, miten ilmaiset asian blogissa, voi vaikuttaa saamiisi kommentteihin ja huomioon. Toiset haluavat leveillä omaisuudellaan, toiset eivät. Leveily ärsyttää, sekä pieni- että isotuloisia, ja anonyyminä kommentointi on helppoa. Jos itse nostaa metelin rahoistaan, voi olla varma, että saa myös ilkeää kommenttia vastaisuudessa takaisin.

      Provosoituminen ei auta ikinä mitään. Sinäkin olisit päässyt tässä aiheessa helpommalla jos olisit vaan vastannut anonyymin antamiin kysymyksiin, likimain rehellisesti ja ennenkaikkea ystävällisesti. Bloggaajana sinun pitäisi ymmärtää, että pään aukominen takaisin ei hyödytä mitään, se on se mitä me anonyymit haluaa. Ei niitä vittuilevia anoja kiinnosta sun rahaelämä, niitä kiinnostaa vaan se, että suutut julkisesti ja ehkä jopa nolaat itsesi kun mesoat ja meuhkaat. Ehkä opit iän myötä, että kannattaa vastata asiallisesti kommenttiin kuin kommenttiin, ei anonyymit jaksa asialliseen vastaukseen enää jatkaa tappelua.

      Toistan edelleen kommenttini loppuvaiheessa, että tarkoitukseni ei ollut olla ilkeä tai syyllistävä, pahoitteluni jos olen siltä saattanut vaikuttaa. Minäkin olen valitettavasti aivan liian katkera raha-asioista puhumisessa. Kun itse on joutunut lähestulkoon näkemään nälkää, karsimaan kaikista huvituksista ja reissuista sun muista vain sen takia, että saa vuokran maksettua, on helppo katkeroitua. Tsemppiä blogillesi ja loppuelämällesi! Opettele tunnistamaan provosoivat viestit ja reagoimaan niihin oikeaoppisesti välttääksesi konfliktit. Pääset helpommalla.

      Poista
    8. Tuo sun viimeinen vastaus meni jostain syystä roskapostiin! Pahoitteluni, en ymmärtänyt sieltä katsoa, ihmettelinkin hiukan kun jatkoa ei kuulunut. :o Vastailen kommentteihin syvällisemmin huomenna, nyt ei enää jaksa eikä pysty.

      Poista
    9. Eli siis vastaat kaikkiin muihin paitsi tähän ja julkaiset vielä postauksenkin?

      Poista
    10. Olin kirjoittamassa tähän pitkää vastausta. Postaus oli ajastettu. Malttia nyt siellä mä kyllä yleensä olen vastannut kaikkiin viesteihin jos et ole huomannut?

      Poista
    11. Sulla tuli hyviä pointteja kyllä esille, tosin en ymmärrä mikä postauksessa loukkasi, koska en sanonut että köyhyys on omaa syytä, sanoin että tietyissä määrin siihen voi vaikuttaa. Ja rahatilannetta ei korjaa muiden haukkuminen netissä. Korjaan kyllä sen heti alkuunsa etten ole kovatuloisesta perheestä; Isä pitkään työtön ja äiti ihan perusduunissa ja meitä oli neljä lasta. Että mä en ole tottunut saamaan kaikkea valmiina ja mitään mulle ei pakollisia kuluja (ruoka ja asuminen) lukuunottamatta maksettu. Minä olin se joka lapsena oli kateellinen kaikille ja kaikesta, kun porukka sai niitä satasia kuopionreissuja varten ja itse en saanut mitään, ja muut matkusti kanariansaarille ja minä en. Eli siis minä olen ihan omalla työllä ja hyvällä tuurilla saanut itseni tähän pisteeseen missä nyt olen.

      En myöskään koe että olen rahoistani meteliä nostanut ennen tätä postausta. Ja tämänkin tein siksi että muut aloitti. oot oikeassa että pitäisi vaan oppia ignooraamaan kaikki paskanjauhanta, koski se sitten mitä tahansa. Mut kun pitää muotiblogia, niin miten voi sen tehdä esittelemättä ostoksiaan tai asukuviaan? En minä jätä niitä julkaisematta sen takai että joku ei osaa käyttäytyä. Samoin kuin matkat, ne on osa elämää ja haluan niistä kirjoittaa niin en minä niitä tosiaan jätä julkaisematta sen takia että jollakulla on itsehillinnässään ongelmia.

      Sinusta en saanutkaan ilkeää kuvaa, mutta ihmettelen kyllä kauheaa hätää ja jankkausta miksi en vastaak ommentteihin; Olen sen tehnyt ja aikaisemmin odotin jatkoa kommenttiisi, joka oli jostain syystä mennytkin roskapostiin ja en sitä siksi huomannut. Mutta kai sinä tajuat sen, että tässä on aika paljon paskaa tullut kommenttiboksiin, joka ei ole mitään viatonta utelua ja ihmettelyä vaan kiusaamista ja kunnianloukkausta lähentelevää (ihan rahakommenttien ulkopuolellakin, ulkonäöstä ja mun olemisista). Niin jaksaminen vastata asiallisiinkin kommentteihin jos ne on negaitiivista on heikko. Pahoittelen sitä koska mulla ei ole tarkoitus olla ylimielinen.

      Poista
    12. Tässä on nyt kaksi anonyymiä ollut samalla asialla. Esim. tuo klo 10:15 kirjoittanut anonyymi on eri henkilö kuin minä, itse olen ollut silloin töissä ja pois minkään internetin ulottuvilta! Pahoitteluni jos on mennyt jankkaamiseksi, ainakaan minun osaltani ei ole tarkoitus olla.

      Poista
  14. Minkä ikänen sun mies on?

    VastaaPoista
  15. Hyvä postaus!:) Ymmärrän, että ei ollu helppoa kirjottaa tästä. Itekki vois melkein:D Mut ehken kuitenkaan:) Mulla on vaan mennyt ohi, että mitä opiskelet ja missä oot töissä?:) Ymmärrän, että ihmiset ihmettelee mistä sulla on rahaa, mutta en ilkeyttä. Sun matkat tai vaatteet ei oo keneltäkää pois :D Kyllä mäki oon joskus miettinyt, mutta voin sanoa näin yleisesti, että moni saa rahansa työllä:) Yksinkertaista. Matkojaki saa tosi halvalla, kun ei vaadi aina sitä parasta tai muutenkaa liikoja ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva et tykkäsit! :) Mä opiskelen sosionomiksi ja työpaikkaani en viitsi paljastaa, mutta teen kahta, kolmea työtä tällä hetkellä. Ja niinpä, ei ne olekaan keneltäkään pois, en ymmärrä miksi siitä on niin iso ongelma väännetty. Ja todellakin, matkustamaan pystyy todella edullisesti! :)

      Poista
  16. Mun mielestä sun raha-asiat ei kuulu yhtään kellekään. Parempi varmaan olla jatkossa hiljaa siitä asiasta niin ei ihmiset villiinny. Mä ainakin ymmärrän, että työtä tekevällä opiskelijalla jaa rahaa säästöön ja sitten pystyy tekemään mukavia asioita niillä. Minä olen myös saanut sellaisen käsityksen, että etsitte miehesi kanssa aina edullisia lentoja ja näin ollen on mahdollista matkustella paljon. Häätkin voi järjestää halvalla, jos niin haluaa. Ja tosiaan, niin kuin olet sanonutkin, niin arjen säästöillä saa paljon aikaan. Itse ainakin ostan edullista ruokaa ja suosin kauppojen omia merkkejä. Näin säästyy rahaa. Sekin on säästöä, että asuu toisen ihmisen kanssa, koska menot menevät puoliksi. Ja vaikkei puoliksi menisikän, niin mitä sitten. On ihan oikein, että pariskunnan paremmin tienaava maksaa enemmän. Näin ainakin meillä. Työssä käyvä mies maksaa sähköt, vedet ja netin ja mä ostan sit ruokaa yms. Olen siis opiskelija. Vuokra maksetaan puoliksi. En ymmärrä muutenkaan, mikä siinä on niin kamalaa, jos mies vaikka sattuisi elättämään vaimonsa? Teillä ei asia näin ole, mutta mitä sitten jos olisi? Mitä se muille kuuluu? Jokainen elää niin kuin tahtoo ja that´s it. Anteeksi pitkästä kommentista, mutta oli pakko kertoa oma mielipide. Tykkään blogistasi paljon, koska se eroaa samasta puusta veistetystä kiilokuvamaisesta blogimassasta persoonallisella tavalla. Ihan mun nykyinen suosikkiblogi!
    -Kirsikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No totta, opinpahan sen ettei mitään hirveän henk. kohtaista enää kannata täällä blogissa puhua sillä nyt on jo sen verran enemmän tätä lukijakuntaa kehissä. Oot niin oikeassa, että kivoja ja hienojakin asioita voi järjestää edullisesti jos vain näkee vaivaa ja haluaa. Meilkin menee niin että rahaa käytetään sitämukaan kun sitä on ja se jolla on sillä hetkellä enemmän maksaa myös enemmän pakollisia kuluja :) No todellakin, mäkään en nää siinä mitään haittaa! En todellakaan.

      Iiih voi että, olen tositosi otettu!! Ihana kommentti kaiken ryöpytyksen keskellä <3 Mä yritän panostaa blogiin ja pitää sitä sellaisena et jatkossakin tykkäät lukea meikän tekstejä ^_^ <3

      Poista
  17. Oot tosi rohkea kun kirjoitat tästä aiheesta, mutta muista ettei sulla ole mitään velvollisuutta avautua raha-asioista (tai mistään muustakaan, mitä et halua käsitellä julkisesti) blogissa. Mä oon ainakin kotoa saanut sellaisen kasvatuksen, että raha-asiat on yksityisasioita, eikä perinnöistä, palkkatuloista, tilin saldosta tms. puhuta ulkopuolisille. Sen takia en oo halunnut aihetta omassa blogissani käsitellä vaikka samaa paskaa mäkin oon niskaani saanut (lähinnä asunnostani).

    Mulle ainakin on aivan sama mistä jonkun rahat tulee: töistä, osakkeista/sijoituksista, omaisuuden myynnistä, perinnöstä, vanhemmilta, arvonnasta tms. Mutta auta armias jos menee kertomaan saaneensa rahat jotain muuta kautta kuin raskaan työn raatamisella, niin siellä on kaikki haaskalinnut nokkimassa (=kateelliset vittuilemassa). Mä en suoraansanottuna ymmärrä mistä se hysteerinen kiinnostus tuntemattomien ihmisten raha-asioihin tulee. Hyvänä esimerkkinä jokavuotiset kohuotsikot kun verotiedot julkistetaan.

    Elämä ei oo reilua, ei täällä mee aina nallekarkit tasan. On erilaisia elämäntilanteita, eikä kaikille vaan ole mahdollista elää "luksuselämää" tai ainakin sen eteen pitää tehdä paljon enemmän kuin jonkun toisen, jolle on sattunut parempi tuuri. Mutta silti toisen varallisuus ei ole multa pois, ellei mua nyt oo ihan käytännössä ryöstetty :D Kateus on ihan sallittua, mutta ei oikeuta ilkeitä kommentteja, eikä mielestäni edes yksityisasioiden tivaamista.

    Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kuinka paljon, mutta ehkä tässä tuli jo kaikki oleellinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jep, mä itekin myönnän olevani kiinnostunut muiden raha-asioista. Siinä ei ole mitään väärää. Mutta siinä on että mä olen muka velvollinen avautumaan niistä ja velvollinen kertomaan mistä saan rahat ja miten ja sitten vielä mua syytetään siitä niin huhhuh not! Mulla on sama asia, että ei mua haittaa toisen omaisuus (just jos sitä ei laittomin keinoin ole hankittu ;D) vaan päinvastoin olen tyytyväinen että joku on osannut pelata korttinsa oikein. Tai sitten vaan on käynyt ihan mahtava tuuri!

      Ihana tsemppaavasta kommentista, kiva näitäkin nyt kaiken ryöpytyksen päälle on saada! :) Mulla kans on se et raha-asioista ei udella, ja jo hyvät käytöstavat musta kertoo siitä ettei nyt kellään ole velvollisuutta alkaa avaamaan omia tilitietojaan, huhhuh! Kurjaa et sulleki on näpätetty raha-asioista! Kyl nyt jokainen saa asua miten lystää ja sekin on ihan yhdentekevää maksaako sun asuntos sun porukat, mies, sugardaddy tai sinä itse. Inhottavia ihmisiä on maailma täynnä >_>

      Poista
  18. Hyvä Saga! En kerta kaikkiaan ymmärrä miten jonkun itselle tuntemattoman bloggaajan raha-asiat hiertävät joidenkin anojen persettä niin pahasti. Elämän hankkiminen, anyone? Mutta sun ei tarvii myöskään kuunnella tällasta paskaa, sensuuri vaan päälle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näköjään hiertää ja pahasti, mitä näitä kommentteja tässä tuli lukeneeksi :D Sensuuri onkin nyt päällä ja totesin että saa pysyäkin kun niin luokatonta settiä lensi taas.

      Poista
  19. On tosi perseestä, että tämä nykyajan merkkituotteiden hamstraaminen ja pintaliihottajien näkyminen julkisuudessa aiheuttaa myös sen, että ihmiset eivät suoraan sanottuna usko, että joku bloggari voisi säästää töistä saamaansa rahaa. Mikä helvetti siinä on nyt niin vaikea tajuta? Jos asuu toisen ihmisen kanssa (itse ainakin) voi jakaa asumis-, ruoka- ja matkakulut kahden kesken. Ei tarvitse maksaa kaikkea yksin. Jos kaksi ihmistä saa palkkaa säännöllisesti, niin luulisi siitä jäävän rahaa säästöönkin. Helsingin hintataso on toki korkea etenkin asumisen suhteen, mutta kahden ihmisen palkalla voi kompensoida tosi hyvin. Ei se pitäisi olla parisuhteessa mikään ongelma jos toinen saa enemmän palkkaa ja toinen vähemmän.
    JA TOSSA EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA VAIN HAAVEILTIIN ASIOISTA, c'mon, voi hyvä luoja, kun ei siinä oltu mitään ostamassa.

    Itse vietin myös kaksi viikkoa toisella mantereella. Lennot+hotellit+aamupalat 1000€. Ei loppuunsa tarvinnut edes säästää kummoisesti, johan tuommoisen ostaa yhdestä keskivertopalkasta. Matkan tuoma nautinto auttaa sitten loppukuun kituuttamisessa ja elinikäiset muistot rikastuttaa enemmän kuin raha. Ja kyllä minäkin lähtisin reissuun, jos mies _haluaa_maksaa_ja_haluaa_minut_mukaan_! Kukaan kieltäydy tuommoisesta mahdollisuudesta. Nuo viikonloppureissut eurooppaankin on halvimmillaan jotain parin sadan luokkaa. Kaikille hiekkaisille henkilöille joita noi matkustamisen hinnat häiritsee, niin kannattaa harrastaa omatoimimatkoja ja varata lennot ja hotellit muualta kuin pakettimatkafirmoilta. Tulee tosi paljon halvemmaksi ja se ei-5-tähden hotelli voi olla elämys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis tiivistit aika hyvin mitä ajattelin. Todellakin ihmettelin mitenkä ihmisten perseet repesi tuosta edellisestä postauksesta, kun se todellakin oli vain haaveilua, eikä mikään "ostan nämä ensiviikolla"-ostoslista :D Jotain neverfullia tuskin olen itselleni hankkimassa ihan in minute, mutta mä voin aina haaveilla ja tykätä kalliista asioista, niin voi kaikki muutkin :) Ja totta, se kahdestaan asuminen on aina halvempaa, ja as I said niin totta kai kulut menee puoliksi/maksukyvyn mukaan. Ainakin meillä. Jos poikaystävälläni on joku kuukausi enemmän rahaa käytössä kuin mulla niin maksaakin hän enemmän, ja sitten taas välistä toisinpäin.

      Ja jep, reissut saa hankittua halvallakin jos haluaa ja näkee vaivaa. Me ei olla yli viittäsataa per hlö maksettu yksistäkään lennoista, muutakuin noista japaninmatkoista se 599€/hlö. Ja todellakin, mieheni haluaa matkustaa ja ottaa mut mukaan niin kyllä mä mielelläni menen, enkä kieltäydy koska joku anonyymi voisi ajatella että siipeilen >-< Omatoimimatkat kannattaa aina, säästää pitkän pennin ja ei se vaiva niin suuri ole edes :)

      Kiitos ihanasta kommentista <3 Toivottavasti sulla oli ihan mahtava reissu! :)

      Poista
  20. Suomalaisten perisynti on kateus. Tsemppiä näiden huonosti käyttäytyvien anonyymien tms. muiden kommentoijien kanssa- itse tykkään paljon sinun blogista ja on huippua että jaksat jatkaa mokomista huolimatta.:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 No siltä se nyt näköjään vähän näyttää että kateutta on ihan enempi ku tarpeeks :( Mut kiitos, ja jaksetaan! :) <3 <3

      Poista
  21. Mä olen tässä näitä kommentteja lukiessa ihmetellyt (edellisen ja tämän postauksen), että mitä näiden joidenkin päässä liikkuu? :D Sulla on mahtava ja inspiroiva blogi ja luen kaikki postaukset, vaikka tyylisi onkin erilainen kuin minun. Muutama huomio tässä: 1. Mitä helkuttia se kenellekään kuuluu, mistä rahasi saat? Kyttäisivätkö nämä ihmiset, jossakin Vuittonin liikkeen edessä kyselemässä irl ihmisiltä, että eiväthän nämä vaan miehensä rahoilla ole ostamassa :DD Mulla ei ole tullut mieleenkään sun blogia lukiessa, että maksaakohan sun mies kaiken tai myytkö itseäsi. Jotenkin omasta mielestä tosi sairasta. 2. Jos on niin kateellinen ihminen, niin kannattaako tällaisia materiablogeja lukea? Jos tulee kerta noin paha mieli sun parista matkasta ja merkkilaukusta. 3. Mikä ihmeen köyhien syyllistys? Tässäkään postauksessa ei ole mitään köyhempiä syyllistävää (olen itsekin opiskelija osa-aikatöissä, enkä pääse mihinkään huipputuloihin todellakaan). Hienoahan se on, että sulla on raha-asiat hyvin.
    Eli jatka samaan malliin, toivottavasti et lopeta blogia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis aivan ihana kommentti, kiitos kiitos <3 Noita samoja asioita tuli kyl ihmeteltyä ittekin :o Tosiaan muotiblogissa kun uudet jutut on aika keskeistä, samoin kuin niiden esittely >_> Tosi ihanaa et tykkäät lukea mun blogia, en ole lopettamassa vaikka tällaisia ikäviä vaiheita bloggaamisessa tuleekin! :)

      Poista
  22. Hei, ilmoittaudun uudeksi lukijaksi. Luin tämän postauksen ja pakko sanoa, että erittäin hyvin ilmaistu asia. En tiedä mitä kenenkään raha-asiat kellekään kuuluu, koska omia rehellisesti ansaittuja rahojaan saa käyttää miten haluaa. Toki kateellisia löytyy aina ja joskus voi ymmärtää, että jotakuta vituttaa jos itse elää 40 eurolla kaksi viikkoa kun samaan aikaan joku toinen ostelee 400 euron laukkuja kerran kuussa, mutta jos on itse ansaittua rahaa, niin mitä kellään on siihen sanomaan. Joskus valinnoilla voi vaikuttaa, esim. ei polta, ryyppää, hurvittele jne, niin säästyy muutama kymppi opiskelijanakin. Kaikilla ei tietenkään tätä vaihtoehtoa ole, esim. veljen vuokra on enemmän kuin opintotuki niin ei aina riitä opintolainakaan elämiseen ja vanhemmat joutuu auttamaan, niin näissä tapauksissa voi ymmärtää kateellisuuden. Sitä ei kuitenkaan pitäisi purkaa muihin ihmisiin.

    Raha-asiat on muutenkin kaksipiippuinen juttu. Kun olin opiskelija, en ottanut koskaan opintolainaa. En tarvinnut, koska asuin pienessä edullisessa kaupassa ja söin vähän, eli yhdestä pienestä ruoasta riitti 3 annosta (+ ruoka oli halvempaa silloin, kanapaketti 1.69, sama maksaa nyt 3€ ja risat). Opintotuki riitti hyvin elämiseen, koska en polta, enkä ryyppää ja karkkiakin ostin melko harvoin, mutta toiset käy jatkuvasti bileissä ja polttaa ja valittaa kun raha ei riitä, kun sitä menee omiin valintoihin yli 100€ kuussa. Samalla rahalla saa jotain muuta, valinnoista kiinni. Opiskelijana en myöskään shoppaillut yhtä paljon kuin nyt, kun on varaa shoppailla töissä käydessä ja saan silti säästöön. Työttömänä käytin vuosien saatossa kertyneitä säästöjä, jotka tulivat pienestä opintotuesta ja työttömyysrahoista, joita en käyttänyt, koska ei ollut pankkikorttia. Sain sen vasta kun muutin pois vanhempien luota omilleni. Joskus vanhempienkin valinnat vaikuttaa siihen minkä verran rahaa on käytössä, jos ei alaikäisenä saa tuhlata kaikkea mitä "ansaitsee" esim. opiskelemalla.

    Ja minullekin kelpaisi merkkilaukku, mutta en halua ostaa niitä vain merkin takia vaan sen takia, että oikeesti rakastun vaatteeseen/laukkuun/kenkiin. En osta mitään mitä en oikeasti halua ja jos jotain haluan oikeasti todella palavasti, niin ostan sen vaikka maksaisi enemmän. Pitkään ajattelin, että ekasta palkasta ostan Guessin laukun, mutta nyt on tullut palkkaa jo 9 kk, mutta ei sitä laukkua näy, eli toisin sanoen en sitten lopulta halunnut oikeasti itse tuotetta vaan merkki vaan kiinnosti, mutta ei kiinnosta enää. Luulen, että joku OIKEASTI laadukas laukku ajaisi paremmin asiansa kun väkisillä merkin takia ostettu keinonahkalaukku. :)

    Hyvää jatkoa sinulle ja odottelen innolla uusia postauksia. Sinulla on tosi sievä ja värikäs tyyli, tykkään kovasti tuollaisesta japanilaistyylisestä erittäin tyttömäisestä tyylistä. Halusin aina pukeutua itsekin noin, mutta kun olen niin pitkä niin ei nuo aasialaiset vaatteet oikein istu päälle nätisti ja fiftarityyli on ehkä vielä lähempänä sydäntä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanan pitkä ja asiatäyteinen kommentti, kiitos :) Joo tosiaankin, valinnoillaan vaikuttaa ja ei se elämä aina herkkua ole ja kaikilla ei ole mahdollisuus kaikkeen, ja se on kurjaa. :( Itekin olen aika tiukalla budjetilla elellyt ja silti kuitnekin oli mahis tehdä pikkujuttuja kun säästi (nimenomaan kokkasi kotona ulkonasyömisen sijaan, ei ravannut baareissa...). Opiskelijaelämä ei ole herkkua ja harmittaa se itteänsäkin kun koulu sitoo kiinni ja tietää ettei enempää vaan voi tienata kun aika ei riitä; Mutta palkitsee se loppupuolella.

      Wau, ilman opintolainaa! Rispektit (Y) Itsekin ajattelin vedellä ilman mutta lainahyvitys silmissä kiiluen muutaman erän nostinkin :) Ja mitä merkkilaukkuihin tulee, sama linja täällä: Ei mitään kannata ostaa "vaan koska se on brändiä". Itselläkin ostopäätöksissä on järki ihan mukana :)

      Ja kaunis kiitos kehuista :) Ihana et tykkäät tyylistä ja mun blogista, todella ihanaa saada uusi lukija <3

      Poista
  23. Rohkeasti kirjotettu! Varmaan meni suu tukkoon ainakin osalla, jotka piruilee tästä aiheesta :)
    Meneekö liikaa yksityiseks, jos kysyy, että mikä ammatti sulla tai sun miehellä on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori mennyt kommentti ihan ohi! >_< Mut siis ei mee, mä olen logistiikkapuolella ja kaupan kassalla sekä opiskelen, ja miehu on kans logistiikkapuolella :)

      Poista