keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Onko pakko kritisoida jos ei haluu? ☆

Olen nyt sitten aktivoitunut näissä asiapostauksissa. Ensin ajattelin, että en viitsi alkaa kirjoittelemaan blogiini tämmöisiä, eihän tämä ole yhtään minun blogini tyylistä. Sitten ajattelin, että noh, tämähän on minun blogini ja saan kirjoittaa tänne mistä lystään. Voin ensimmäisenä päivänä vaikka linkitellä litanian hauskoja ja söpöjä kissavideoita, kun taas toisena kirjoittaa syvällistä feminististä ranttausta (believe me, joku päivä voin vaikka toteuttaa nämä kaksi!).
Tämän postauksen aiheena on kritisointi, kuten otsikkokin sen kertoo. Onko pakko arvostella ja olla arvosteltavana jos ei halua? Tämä tuli mieleen, kun erään henkilön kanssa tuli jokin aika sitten kränää liittyen nimenomaan tähän aiheeseen. Tämän seurauksena kävin monet monet keskustelut läheisteni kanssa siitä, tuleeko läheisiään ja ystäviään kritisoida. Minun ja tulevan mieheni häät myös aiheuttivat ihmisissä monenlaisia mielipiteitä, ja muutamat sanoivat mielipiteensä ääneen enemmän vähemmän asiallisesti. Siksi tämä postaus. 

Olen myös itse saanut kuulla siitä, miksi en sano asioita ääneen, jos jokin vaivaa. Jos joku tekee mielestäni typerästi, en sano siitä. Kuten varmaan jo tästä alusta on saanut selville, minun kantani ihmisten kritisointiin on kielteinen. En ikinä, koskaan arvostele ystäviäni, en edes poikaystävääni. Koen sen olevan loukkaavaa, ja henkilön oman arviointikyvyn kyseenalaistamista.


Kritisoinnilla en siis nyt tarkoita kuitenkaan haukkumista. Vaan sitä, täytyykö ihan merkityksettömistäkin asioista sanoa oma kielteinen mielipide. ”Aijaa, sulla on kissapaita päällä. En tiedä tiedänkö mitään hoopomman näköistä kuin kissapaidat. Mut se on vaan mun mielipide”. ”Te järjestätte häärjuhlat? No on se nyt aika tyhmä kohde laittaa rahaa…”. ” En tajua miksi blogiaan täytyy mainostaa. Sehän on jotenkin tosi tyrkkyä” ja lista jatkuu esimerkeistä.
Vaikka häärintamalla onkin hiljaista nyt tällä hetkellä, ovat juhlat ja tuleva avioliitto mielessä joka päivä, totta kai! Kuten mainittua, ilmoitus naimisiinmenosta ei ollut kaikille niin positiivinen yllätys. Tätä ihmettelin itse kovasti, sillä itse olen onnesta soikeana aina, kun joku menee naimisiin; kutsuttiin minua häihin tai ei. Kihlautumisestamme ei kukaan kommentoinut juurikaan mitään, muutama ihmetteli että kuinkas nyt näin nopeasti, mutta onnitteluja tuli silti. Kun ihmisille kävi ilmi, että tosiaan olemme ihan tosissamme ja hääpäivä on lukkoonlyöty, alkoi sitä kritisointia tulemaan. Miksi näin nopeasti ja mikä on kiire? Te tulette eroamaan vielä.

Ja sitten nämä hääjuhlat. Kautta maailman sivun ovat ihmiset menneet naimisiin, ja rahaahan niihin juhliin palaa. Minä en raha-asioitani blogissa suoraan julista, mutta voin sanoa että kyllä minunkin kesätyörahat menivät kaikki ja vähän ylikin nyt ensikesän juhliin. Ja kyllä, tästä asiasta saa olla eri mieltä. Minä itse kunnioitan ja arvostan pareja, jotka eivät halua juhlia ja jotka ovat päättäneet, että käyttävät ne rahat, mitkä hääjuhliin menisivät, johonkin muuhun. Sitä en oikeasti kiellä että rahaa nämä pirskeet nielevät.

Mutta tarvitseeko sitä mennä hääparille ääneen tilittämään, kuinka siis on niiiin tyhmääää heittää paritonnia häämekkoon ja viisitonnia juhlapaikkaan ja sitten vielä kukat ja koristeet ja kuljetukset ja juomat ja ruoat… No ei tarvitse. Mielipiteensä saa olla kullakin, ja jokainen saa itse päättää rahastansa. Häät ja avioliitto kun on elämän tärkeimpiä asioita, miksei naimisiinmenoa voi juhlistaa kunnolla sinä päivänä? Iloisia juhlia ja tapahtumia kun on niin vähän. Häät kuitenkin toivottavasti ovat omalla kohdalla once in a lifetime. Minäkään en mene taivastelemaan näille pareille jotka jättävät juhlat välistä, että vitsi te olette tyhmiä kun noin laimeasti vaan viittaatte kintaalla omalle avioliittoon astumiselle. Noh, minähän en nyt ole sitä mieltä että se olisi tyhmää, mutta jos ajattelisin näin, en sanoisi sitä ääneen. Lisäksi ihmetystä aiheuttavat nämä henkilöt, jotka tulevat minulle (myös enemmän vähemmän rumasti) sanomaan siitä, että älä mene naimisiin vielä, olet tyhmä kun teet niin. Ööh, niinkö minun pitäisi toimia että perun häät ja ilmoitan miehelleni että ei, netissä sanottiin että olen liian nuori ja ihan hukassa, en voi mennä vielä naimisiin. Palataan aiheeseen sitten kun anonyymeille taas sopii. 

Kritiikkiä voi antaa hyvälle ystävälle, jos on oikeasti tehnyt jotain tyhmää; sanonut rumasti, aiheuttanut vahinkoa tai jotain sinnepäin. Minun päähäni vaan ei mahdu se, miksi pitäisi kritisoida asioista jotka nyt oikeasti ei aiheuta mitään eikä haittaa ketään. Jos tykkään katsoa Salattuja Elämiä, se on minun elämästäni pois se puoli tuntia. Saat sanoa ettet itse tykkää kys. ohjelmasta, mutta jos alat kyseenalaistamaan järjenjuoksuani sen takia että katson Salkkareita, toimit väärin. Minun mielestäni.

Itseäni vaan ei ole opetettu siihen, että pitäisi kommentoida negatiivisia asioita. Itse ajattelen, että jos ei ole hyvää sanottavaa, älä sano mitään. Ja tällä olen mennyt. Olen saanut paljon kuraa niskaan ja ihmiset kritisoivat tekemisiäni. Moni onkin sanonut, että olen liian kiltti kun annan tällaista tapahtua. Taustani saattaa olla myös osasyy siihen, etten yleensä sano edes vastaan. Jos sanon takaisin, käy huonosti. Ja niinhän sitä tässäkin välirikossa kävi; Kun avasin suuni ja puolustauduin, ystävä poltti sillat. Tässäpä onkin minulle tarpeeksi hyvä syy siihen, miksi jatkan kritisoimatonta linjaani. Mutta en voi sietää varsinkaan jatkuvaa valittamista omasta tai muidenkaan käytöksestä.

Mitä mieltä te olette rakkaat lukijat? Missä menee raja? Kuinka paljon voi ystäville, sukulaisille ja läheisille sanoa kritiikkiä ja millaisista asioista? Osaatteko arvostella muita ja ottaa itsekin palautetta vastaan?

Tiedän että tämä aihe on tällainen mistä jokaisella on tulkinta. Minusta tietyissä asioissa kritisointi ei ole siis väärin ja kestän jos minulle asiasta sanotaan. Minulla on muutama ihana hyvä ystävä ja ihana rakas mies, ja minun pitäisi itse alkaa oppia sanomaan jos jokin mättää. En minäkään siis melonia sieraimeen kiskaise jos asiasta huomautetaan ja asiallisesti, mutta minä olen vaan niin lopen kyllästynyt siihen joutavien asioiden kritisointiin, kuinka valitsemani teemukit ovat tyhmän väriset ja hääpuku jonka ostin on liian kallis. Peace and love everyone <3

17 kommenttia:

  1. Toisaalta oon samaa mieltä sun kanssa, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, parempi pitää suunsa kiinni. Mutta kyllä kritiikkiä ja oman mielipiteensä saa esittää läheisille, jos kyseessä on oikeasti tärkeä asia. Koska yleensä jos sitä ei päin naamaa sano, niin sitten siitä juoruillaan selän takana. Ja itse ainakin kuulen tälläiset asiat mielummin f2f kuin jonkun kolmannen osapuolen kautta. (selän takana paskanjauhamisesta vois kirjoittaa vielä paljon enemmän, mutta ei nyt mennä siihen) Jos näkee tarpeelliseksi kritisoida toisen tekemisiä, pitää myös osata esittää asiat kohteliaasti ja toisen mielipidettä kunnioittaen. Toki jotkut asiat ovat sellaisia, ettei niihin tarvitse ulkopuolisten puuttua ollenkaan, esimerkiksi toisen kumppanin tai perheenjäsenten arvostelu on mun mielestä ehdoton ei ystävien kesken. Samoin ulkonäön tai vaatetuksen arvostelu, mikä ei kertoo vain arvostelijan pinnallisuudesta. Mulle on ainakin ihan sama mitä mun kavereilla on päällä :D

    Ite oon aika huono ottamaan kritiikkiä vastaan, sellaisissakin tilanteissa missä se on tarpeellista, mutta yritän kovasti kehittyä siinä. Pyrin myös vähän liikaa miellyttämään toisia, enkä aina uskalla sanoa vastaan vaikka olisin eri mieltä. Olisi kuitenkin ihan hyvä taito oppia ilmaisemaan oma tahtonsa, koska lopulta väsyy menemään aina toisten tahdon mukaan, eikä kaikkia pysty kuitenkaan miellyttämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tossa jutussa mulleki tuli mieleen yks sama tekijä.. Usein jos niitä asioita jättää sanomatta päin naamaa niin niistä puhutaan sitten toiselle seläntakana… Kokemuksella sanon tuonkin. Ottain paljon mielummin kurat itseeni kohti kuin se et saisin kuulla yhteiseltä kaverilta mua koskevista asioista joita on puitu yhdessä eikä mun kanssa suoraan :/ Mut se on kyllä ihan totta et kaikkea ei tartte sanoa edes päin naamaa vaan pitää ystävällisesti mölyt mahassa. Varsinkin jos se koskee jotain isoa onnellista asiaa kun esimerkiksi häitä! Monet sanoo just tota et ne ei sano mitään jos ei ole hyvää sanottavaa mut puhuu sit kuitenkin seläntakana roskaa niin paljon kun ehtii :/
      Jotkut ottaa kritiikin vastaan eri tavalla kun toiset, jotkut ymmärtää ja jotkut suuttuu. Eri asia on sit se et haluaako toinen tahallaan pahottaa toisen mielen.Kannattaa aina sanoa päin naamaa jos joku asia vaivaa et sit ei tuu mitään väärinkäsityksiä. Vaikka se ei oliskaan hyvää sanottavaa. Ja jos tulee pahaa sanottavaa niin sanoo sen sit myös keohteliiasti niinkun sanoitkin.

      Poista
    2. Lotta: Kiitti hienosta kommentista! Joo siis totta kai saa oikeista asioista sanoa. Mä vaan itse ihmisenä olen ennemmin sellainen selän takana kitisijä, kuin että sanoisin päin naamaa. Ikäväähän se on, jos ns. puhuu pahaa seläntakana, mutta mulle vaan ei sovi se että sanoisin face to face. Kuten tässäkin pääkeississä, heti kun sanoin lähti kaveri veks. Mutta joo, mäkin arvostan kyllä kun oikeista asioista sanotaan suoraan, vaikka mullakin tuossa kritiikin vastaanottamisessa on hiukan paranneltavaa :'3

      Anonyymi: Kiitos sullekin kommentistasi! oot oikeassa, eikä se hyvältä tunnu jos saa kuulla että kaverit ovat keskenään sua joskus arvostelleet seläntakana. Mut itselläni pointtina tässä olikin juuri tämä semiturhista asioista sanominen, kuten nyt häät ja pukeutuminen jne. Jos minä olen kaverina täysi mulkku niin totta kai siitä tulee sanoa suoraan, eikä antaa olla :)

      Poista
  2. ♥Hyvin hienosti ja ytimekkäästi kirjoitat!
    Samaa mieltä olen kanssasi, en minäkään asiallisesta kritiikistä hernettä nokkaan laita, Mutta turha ilkeily on loukkaavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos kaunis ^_^ <3 Turhista valittaminen varsinkaan ystäville ei oikein ole minun juttu ollenkaan. :3

      Poista
  3. En käsitä kuka menee sanomaan toiselle ettei sais mennä naimisiin tai että erootte vielä...niinku ihmiset mitäh?! O__O mikä ihmisiä vaivaa...
    Ylipäätään turha on turhaa, oli kyse sitten turhista esineistä tai turhasta kritisoinnista, pitäis antaa jokaisen elää ja toimia kuten tykkää, mikäli se nyt ei ole ihan päätöntä tai satuta muita ihmisiä erityisemmin. Jos kaverini suunnittelisi joukkomurhaa niin päätöstä kritisoisin ja kunnolla, mutta jos hän ostaa vain mun mielestä ei niin kivan paidan, niin en kyllä ala sanomaan mitään, omapa on valintansa ja jos itse tykkää niin eikös se ole pääasia kuitenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nimenomaan! Tuo hääjuttu tässä nyt oli yksi pääasioista, sillä siitä kun sain paljonkin kommenttia että olen ihan tyhjäpää ja bimbo ja blondi ja sittenkin paljon vajaaälyisempi kuin miltä vaikutan. No, onneksi nyt pölyt on laskeutunut ja voi taas keskittyä olelliseen ^_^
      Ja oot oikeassa. Jotkut kamalat koriste-esineet ja keräilyasiat, niin en minä kaverilleni niistä ala valittamaan jos hän tykkää :D Niinkauan kun ei mun asuntoon niitä tuo niin all is well :D

      Poista
  4. Heippa, yksi pitkäaikainen (hiljainen) lukija täällä. :D Halusin vain jättää lyhyet terveiset, jatka samaan malliin, vaikutat ihan super hyvältä tyypiltä. Olen lueskellut blogiasi pienen ikuisuuden ja on ollut kiva seurata, miten elämäsi on alkanut päästä näin upeille urille :) Paljon onnea tulevista häistä ja koita unohtaa ilkeitä kommentteja jättävien anojen jäkätykset omaan arvoonsa. Niillä ei ole muuta tarkoitusta kuin tuottaa huonoa mieltä ja provosoida, etenkin ne joissa huudellaan että kannatat lapsityövoimaa/eläinkokeita/whatever kun ostat silloin tällöin ihan-mitä-tahansa. Aina löytyy jotain, mistä keksitään valittaa. Aina. No, minä luikin takaisin pimeisiin kulmiin ja jatkan blogin lukemista hiljaisena sivustaseuraajana. Heido! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oah hei voi että! Olen taas niin otettu *_* Tule ihmeessä sieltä hiljaisista kulmista pois, ois ihanaa tutustua lukijoihin paremmin!
      Kiitos kauniista kommentista, olet päivän piriste *_* <3

      Poista
  5. Täälläkin yksi pitkäaikainen lukija!
    Harmittaa sun puolesta, jos oot kerta tuollaisia kommentteja joutunut sietämään koskien omia häitäsi! Ne on SUN häät jumankauta, eikä kenenkään muun! Mun mielestä näissä asioissa kritisointi olisi sallittua ehkä vain sitten jos olisit esim. hyväksikäyttö/väkivaltaisessa suhteessa ja se näkyisi myös ulkopuolelle, ettei sulla ole hyvä olla kyseisessä suhteessa. Järjetöntä haukkua toisen päätöstä kun ollaan onnellisessa parisuhteessa ja molemmat aikuiset ihmiset naimisiin tahtoo. >:(
    Sit taas tosta kaverien kritisoinnista... Mä olen myös selän takana kritisoija. Mä koen loukkaavani ystäviäni, jos mä menen suoraan päin näköä jotenkin negatiivisesti kommentoimaan heidän toimintaansa ja tapojaan/tyyliään/olemistaan maailmassa. Yleensä mä puran nämä asiat mun omalle miehelle, johon luotan kuin kallioon. Nämä kritiikit ei meidän väliltä yleensä minnekkään karkaa ja saan avautua rauhassa ja saan yleensä tukea ja vastakaikuakin omille tuntemuksilleni. Sen jälkeen ei sitten kaveritkaan ketuta niin paljon kun on voinut vuodattaa tutulle ja turvalliselle husbandille.
    Mulle on myös käynyt tätä, että kyllä mulle saa sanoa vaikka mitä päin naamaa, mutta heti jos minä erehdyn sanomaan, on purkillinen herneitä paskan kera tovereilla nenässä ja pidetään mykkäkoulua ja angstaillaan. Huoh, vaikea peli tämä ystävyys. Yleensä nuo jotka eivät kestä kuulla _mitään_ ovat niitä ihmisiä joiden kanssa ei vaan kannata jatkaa yrittämistä. Ehkä se on joku merkki universumilta, että eheei, elä ota tätä, ei ole hyvä tämä. :) Onneksi on niitäkin true ystäviä, joille voi sanoa melkein mitä vaan, ne antaa samalla mitalla takaisin ja sitten räkätetään kippurassa lattialla pari minuuttia ja that's it!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihana kommentti, tunnistin tästä niin itseni. En minäkään ole mikään the master of paskanjauhanta, että haukkuisin kavereitani seläntakana ihan urakalla. Minulla on luottoystäviä ja poikaystäväni, jolle asioista puhun, joten mikään juorupiiri ei lähde pyörimään :)
      Ikävää jos sullakin on tuollaisia kokemuksia, että sinulle kyllä saa sanoa ikäviä asioita mutta sinä et niitä vastavuoroisesti saa sanoa. Todella kurjaa :( Mutta oot oikeessa, sitenpähän ne jyvät erottuu akanoista. Itsellänikin on muutama ystävä jonka kanssa on ihan kunnon riidat käyty läpi ja yhä ollaan väleissä. :)
      Ja ihana että sinullakin on näin ja hyvä mies jolle avautua <3

      Poista
    2. "En minäkään ole mikään the master of paskanjauhanta, että haukkuisin kavereitani seläntakana ihan urakalla."

      Oletko ihan varma? Totuus on valhetta voimakkaampi

      Poista
  6. Mun mielestä kritisoida saa jos 1. se osataan tehdä rakentavasti ja 2. jos kritisoinnin kohde pystyy tekemään jotain asialle 3. siitä olisi hänelle hyötyä. Ainoastaan jos nuo kaikki kolme kohtaa täyttyvät niin voi sanoa jotain ja kohtien täyttymistä pitää arvioida objektiivisesti eikä no kun musta tuntuu pohjalta. :) Mikään sun esimerkeistä ei täyttänyt vaatimuksia, joten eipä heillä ollut oikeutta valittaa. Jos ihmisellä on rahaa ja pystyy elättämään itsensä niin musta sitä saa käyttää ihan miten tykkää.

    Onnea häiden johdosta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi itseasiassa onkin aika hyvä lista ja nyrkkisääntö! :) En olekaan miettinyt tuolta kantilta. Tää oli hyvä, kiitos! :)

      Ja kiitoksia onnituksista ^_^

      Poista
  7. Tää teksti oli hyvin samistuttava, kiitos siitä! En ole koskaan ymmärtänyt sitä miksi ihmiset aina kommentoi naimisiinmenoa tyylillä "no miettikääs ny vielä, erootte kumminkin niponipo...". Oikeesti mitä kettua, eiköhän se ole jokaisen oma asia koska on valmis menemään naimisiin :D. Jotkut parit on yhdessä kymmeniä vuosia menemättä naimisiin ja osa menee pulen vuoden seurustelun jälkeen, deal with it. Muutenkin turha kritisointi (juurikin esim. siitä paljonko häihin käyttää rahaa) on typerää ja aiheuttaa pelkkää pahaa mieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ja musta sekin on niin naurettavaa et jos menee nopsaan naimisiin niin eroaa; Moni pitkään seurustellut ja vasta sitten avioitunutkin eroaa. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja jossittelu on vähän turhaa.

      Kiitos tästä kommentista, kivaa et oot samoilla linjoilla mun kanssa ^_^ <3

      Poista