tiistai 28. maaliskuuta 2017

#Puhu rahasta


Tämä haaste sattui tosi sopivaan aikaan, sillä useammassakin blogissa on nyt viimeaikoina ollut raha-aiheisia postauksia. Kun minua pyydettiin tähän haasteeseen mukaan, niin totta kai lähdin, sillä tämä kampanja käsittelee hyvin ajankohtaista sekä tärkeää asiaa. #puhurahasta kampanjan tarkoituksena on poistaa raha-asioiden ympärillä olevaa stigmaa, ja kannustaa nuoria ja nuoria aikuisia puhumaan rahasta. 

Minä olen aina ollut avoin bloggaaja, ja olenkin omiakin raha-asioita avannut täällä julkisesti aikaisemminkin. Se, että kannustetaan puhumaan rahasta ei tarkoita sitä, että pitäisi avata koko kansalle omat kuukausitulot tai jaella screenshotteja pankkisivuilta. Rahasta voi puhua avoimesti myös ilman yksityiskohtiin menemistä. Rahasta puhumisesta tulee helposti ensimmäisenä mieleen leuhkiminen: Pröystäillään omaisuudella, vertaillaan kellä on isoin palkka jne.

Rahavaikeuksissa oleviin ihmisiin suhtaudutaan yhä todella tylysti. Ymmärrystä harvemmin riittää ihmisille, joilla on taloudellisia hankaluuksia. Rahaa lahjoitetaan mieluusti sairaille, turvapaikanhakijoille, kodittomille koirille, mutta kun rahaa kerättäisiin taloudellisessa ahdingossa oleville, sulkeutuu rahahanat; Itsehän he ovat rahansa kössineet. 

Näissäkin tilanteissa, ymmärrystä riittää silloin tällöin. Esimerkiksi suurperhe rahavaikeuksissa saa paljon helpommin apua, kuin vaikkapa opiskelija tai työtön. Isossa perheessä on isoja menoja, mutta mihin muka yksi yksinäinen ihminen saa rahansa hupellettua? Shoppailua liikaa? Kaljanjuontia? Pikavippejä? Summa summarum omaa syytä kuitenkin, eikä ole meidän tehtävä auttaa! Juuri tämä asenne saa monet rahavaikeuksissa olevat nuoret ja aikuiset hiljenemään, eikä apua uskalleta hakea. Syyllistäminen on niitä asioita, joita en oikeastaan koskaan ole tajunnut. En missään kontekstissa. Rahaongelmia kun voi tulla itse kullekin. Kukapa tietää milloin ne yt-neuvottelut kohtaavat hyväpalkkaistakin ihmistä? Sairaus voi yllättää kenet tahansa, jolloin yllätyskustannuksia saattaa iskeä niskaan. Joskus saattaa ihan vaan budjetoida väärin, jolloin onkin liemessä. Syyllistys ei jeesaa, avoin ilmapiiri sen sijaan auttaa.

Tässä työhakemuksia täytellessäni, olen todennut että tämä nykypäivän tilanne on ihan superkurja! Töitä ei löydy tekevällekään, kaikki perusjututkin maksaa ja tähän lisättynä vielä henkinen pahoinvointi, joka Suomessa vallitsee, ei yhtälö ole kauhean hyvä. Jokaisen meidän tulisi muistaa, että ongelmiemme taustalla on yleensä joku syy. Ei alkoholisti ole alkoholisoitunut huvikseen, eikä velkaantunut ole ottanut velkaa ihan läpällä. Postaukseni pointti ei ole se, että nyt vaan kaikki lahjoittamaan rahaa avosylin jokapaikkaan, vaan nimenomaan se, että raha olisi puheenaihe muiden joukossa. Että se syyttävä sormi laskettaisiin jos joku avautuu rahaongelmistaan.

Kannustan teidät kaikki osallistumaan #puhurahasta -kampanjaan! Lisää tietoa kamppiksesta voi lukea täältä. Jokainen voi jakaa somessa kuvia, tekstejä ja videoita omasta rahankäytöstään, kannustaen siten avoimuuden ilmapiiriä. 

7 kommenttia:

  1. Mun mielestä tää on ehkä vähän ristiriidassa sun edellisten rahaa käsittelevien postausten kanssa. Haluat puhua rahasta ja avata rahankäyttöä, mutta et kuitenkaan halua puhua asioista kuten ne ovat vaan vähän salamyhkäisesti kierrellen asian vierestä. Täällä olet kuitenkin joitakin kertoja puhunut siitä, että esim. tekee tiukkaa tai johonkin tilanteeseen ei oltu varauduttu, mutta sitä rahaa yllättäen lopulta löytyy moneen muuhun asiaan, esim. laukkuihin, vaatteisiin ja lomamatkoihin(en missään nimessä kritisoi, saat tietenkin käyttää rahat mihin haluat!). Tällaiset ristiriitaisuudet aiheuttaa ihmetystä, kysymyksiä ja vaikeuksia nuorten keskuudessa kun on vaikea hahmottaa miten toisella todella on varaa sellaiseen elämäntyyliin, harva kuitenkin kertoo koko totuutta tienesteistään, esimerkkejä löytyy kaikkialta somesta. Odotin sulta vähän enemmän rohkeutta ja rehellisyyttä, oot kuitenkin aika avoimesti jakanut muitakin juttuja täällä ja tässä olis ollut hyvä tilanne jakaa viisautta eteenpäin muillekkin. Hyvä teksti kuitenkin, oot oikeassa rahaongelmista ei kauheasti puhuta vaan vaietaan turhaan kun voisi saada apuakin :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en nyt tajua ihan sun pointtia. Mulla on joo paha tapa sanoa että "ei oo varaa", ja sillä tarkoitan joko a)että en halua just nyt sijoittaa asiaan x tai b)käyttötilillä ei ole rahaa. Ei mitään oikeita rahaongelmia ole toistaiseksi ollut. Rahankäytöstä olen puhunut avoimesti, mutta sitten omalla kohdalla lopetin sen sen takia ettei se miellyttänyt ketään, vaan alettiin kimittämään joidenkin screenshottien perään pankkitililtä, ja se ei ole se mitä tällä kampanjalla ajetaan. Ja miten hajonneeseen tietsikkaan voisi varautua? :D Siis meinaan, että olihan mulla varaa hankkia uusi? Se vaan oli toisesta budjetista pois ja tietty harmittaa! Mä en tiedä miten oisin tätä voinut rehellisemmin avata?
      Kiva kuitenkin että tää aihe on susta hyvä, oon sitä mieltä et tosiaan rahaongelmista puhumisen ei pitäisi olla mikään synti, vaan tilanne johosta pois pääsyyn tulisi tsempata, eikä mollata että itsepäs olet itsesi tilanteeseen ajanut.

      Poista
  2. Hyvä postaus! Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että vaikka Suomessa on paljon epäkohtia, niin silti täällä koitetaan jotenkin auttaa rahaongelmista kärsiviä. Monissa maissa, tarkoitan suurimmissa osissa maita ei ole mitään tukia kuitenkaan.. Nykyään myös toiset ihmiset haluaa auttaa toisia ihmisiä rahallisesti.

    Rahaongelmat ovat harvoin kenenkään oma vika, taustalla on monia ongelmia. Ihmiset ovat niin kapeakatseisia, mä itse monesti mietin ihmisten elämää ja mikä on johtanut ne juuri tähän.

    VastaaPoista
  3. Hyvä teksti. Rahasta pitäisi todella puhua avoimemmmin ilman syyllistämistä.

    VastaaPoista
  4. Rahaongelmiin olisi niin monia ratkaisujakin, mutta valitettavasti kaikki eivät saa näitä ratkaisunavaimia käsiinsä! Itse olen auttanut useaa tuttua rahavaikeuksien yli. Rakastan siis itse laskelmia, exceleitä, rahan sijoittamista ja tilien eriyttämistä :) Mutta siis tällä hetkellä erään tutun kanssa käydään läpi hänen pienoisia talousvaikeuksia ja ollaan löydetty ratkaisu siihen, mikä nämä vaikeudet aiheuttaa ja miten niistä selvitään :)

    VastaaPoista
  5. Raha on asia mistä pitäisi voida puhua paljon avoimemmin. Ilman pelkoa, että nyt minut tuomitaan.

    VastaaPoista
  6. Minä luin tämän eilen ja oli kyllä tosi mielenkiintoista luettavaa!:) Tosiaan rahasta pitäisi puhua enemmän sekä avoimesti, vaikka mulle on pienestä pitäen opetettu että omat raha asiat ovat minun omiani ja niistä ei tarvitse puhua muille (tietty läheisille voi). Olen elänytkin sen mukaan mitä on opetettu ja olen pitänyt raha asiat omanani. En siksi että pitäisin sitä pahana mutta noh, mä olen vaan sitä mieltä että se on minun oma asiani:) En kyllä tuomitse ketään joka haluaa rahasta puhua ja keskustelen siitä ihan normaalisti, mutta että jätän omat raha asiani ulos keskustelusta. Jos olisi ongelmia sen kanssa niin tietysti sitä varmaan sitten olisi eri ääni kellossa ja silloin mielestäni olisi hyvä pyytää apua/vinkkejä kuinka niistä selvitä:)

    VastaaPoista