Elämäni ensimmäinen storytime! Olen nyt jo rauhoittunut asian tiimoilta, mutta ei luoja olisittepa perjantaina olleet samassa tilassa kanssani kun vain räjähdin elämän epäreiluudelle, vaikkei sikäli mistään maailmanlopun asiasta ole kyse. Olen täälläkin kertonut kuinka vuoden 2016 loppu oli tosi rankkaa, ja että nyt muutenkin ollut kaikkea pientä ja isoa asiaa jotka ovat rysähtäneet niskaan ihan kunnolla. Tällainenkin vastoinkäyminen sitten ottaa koville, vaikka itsestään pelkästään ei tosiaan normaaliolotilassa aiheuttaisi kuin suunnatonta ketutusta. Alustan siis tarinaa:
Olen hoitanut ulkomaankauppoja ihan jo esiteinistä asti. Lolita- ja gyaruvaatteiden markkinat kun ovat aika suppeat Suomessa, pitää ostaa ja myydä ulkomaille. Aina on hommat hoituneet mallikkaasti, ihan sama mihin päin maailmaa tavaraa on shipannut. Nytkin näistä kirpparikamppeista joita minulla on ollut myynnissä, on osa lähtenyt Saksaan, osa Ruotsiin, osa Britteihin. Ingen problem, olen myynyt ihan Jenkkeihin ja Malesiaankin vaatteita ja aina on tavarat menneet perille, ja aina olen itse saanut tavarani, vaikka olen ostanut myös Jenkeistä ja Japanista secondhandina. Aikaahan varsinkin Jenkeistä ostettaessa menee.
Koska en halua mitään ylimääräistä draamaa, en tässä nimiä julkaise vaikka kaikki oikeus olisikin varmaan. Olen laittanut varoitukset kyseisiin faceryhmiin missä henkilö käy, joten sieltä saa scammerin nimen tietoon. Myin joulukuussa MA*RSin vaatteita eräälle henkilölle, joka tietojen mukaan asui Brasiliassa. Postikulut Suomesta Brasiliaan oli aikamoiset, voitte vaan kuvitella. Luotettavin ja nopein paketti mekolle maksoi 90€, joten tähän ei ostaja suostunut tietenkään. Ja ymmärrän hyvin, en minäkään maksaisi postikuluista 90 euroa, korkeintaan jos ostaisin jonkun Chanelin tms oikeasti superarvokkaan asian ja haluaisin postitukseen vakuutukset ja kaikki. Ostaja halusi sitten halvimman mahdollisen postituksen ja pyysi, ettei seurantakoodia laiteta. Pääasia että paketti saadaan halvalla matkaan. Selvitin postissa paketin hinnan, joka seurantakoodittomalle, hitaammalle paketille olisi saatavilla. Selitin ostajalle hinnan, postitusajan sekä sen, ettei paketista saa seurantakoodia, ja hän oli tyytyväinen postitustapaan, ja maksoi PayPal tililleni summan ja minä kiikutin paketin postiin. Maksun jälkeen nappasin kuvaa vielä paketista, siten että paketissa on maksutarra kiinni missä näkyy päiväys sekä hinta, ja postivirkailijaa taustalla. Tässä oli siis todistus paketin postituksesta.
Tämä tapahtui siis 13.12.2016. Ja nyt, 9.3.2017 sain sähköpostia, että kyseinen ostaja oli tehnyt reklamaation paypalille, jossa minua syytettiin "järjestelmällisestä huijaamisesta". Viesti, jonka ostaja oli paypalreklamaatioon jättänyt oli vain "I have been scammed. I want my money back and I wont change my mind. Cheers". Ei mitään muuta. Ei mitään perusteita, ei mitään todistusta siitä, etteikö hän olisi tuotetta saanut. Laitoin facebookviestiä ostajalle, että mikä tämä juttu on, ja miksei hän ole ottanut minuun aiemmin yhteyttä siitä, ettei paketti ole saapunut. En saanut vastausta. Sitten alkoikin ihan hullu paperirumba paypalin kanssa, joka kesti yhden päivän ajan. Laittelin todistusaineistoa, screenshotteja viesteistä, paketin kuvan maksettuna sekä kuvakaappauksia paypaltililtäni siitä, että olen tehnyt useita kauppoja onnistuneesti ilman, että ostajilla olisi ollut mitään valittamista. Olin mieheni kanssa tosi vakuuttuneita siitä, että todistukset minun puolelleni ovat niin hyvät, etten voi joutua vastuuseen tällaisesta asiasta. Kuitenkin ostaja oli laittanut vain noin lyhyen perustelun.
Perjantaina 10.3.2017 sainkin sähköpostia paypalilta, että "After careful consideration of the evidence provided in the case detailed below, we have completed our investigation and decided in favor of the
buyer. " Ja tässä kohtaa se räjähdys sitten tapahtui. Jouduin siis korvaamaan koko summan ostajalle, lisäksi sain jonkun varoituksen huijaamisesta. Olin aivan raivona, sillä Paypal osoitti aivan järkyttävää puolueellisuutta (en usko että ovat edes avanneet koko casea, tyyliin automaattisesti klikkaavat tämmöiset yksityiskaupat ostajan hyväksi). No, ei siinä, ostaja ei vieläkään ollut ottanut yhteyttä, mutta huomasin että meillä on 8 yhteistä facebookkaveria. Laitoin heistä kahdelle yksityisviestiä, että tuntevatko he toisensa sitten paremminkin. Samalla laitoin myös scammer alertin muutamaan facebookryhmään, joissa gyaruvaatteita myydään. Toinen yhteinen facebookkaveri, ruotsalainen gyaru, laittoi minulle viestiä, että samainen tyyppi on yrittänyt häneltä ostaa vaatteita, siten että vaatinut niistä seurantakoodit pois. Kauppoja ei kuitenkaan ole tullut sillä hän ei ole suostunut laskemaan hintaa. Ruotsalainen gyaru totesi, että tällä ostajalla on kaksi facebookprofiilia, joilla hän tekee kauppoja gyaruryhmissä. Profiileilla on eri nimet, mutta linkki samaan instagramiin ja samoja kuvia molemmissa profiileissaan. Laitoin viestiä sitten tälle hänen toiselle profiililleen, josta en siis ennen perjantaita ollut tietoinen. Sain samantien estot tältä kyseiseltä tyypiltä, mutta nyt tämä ostaja vastasi sentään omalla profiilillaan. Sain häneltä lyhyen vastauksen, että "I haven't scammed you" ja estot päälle.
Onneksi taas eräs suomalainen gyaru on muutamassa gyaruryhmässä ylläpitäjänä. Ostaja laittoikin hänelle viestiä, ja asia alkoi ratkeamaan ehdottomasti tämän ihanan ihmisen ansiosta! Ylläpitäjä selitti hänelle, kuinka paypalhaaste oli ihan täysin väärä, ja paketti on postitettu sekä todistusaineisto jaettu. Tässä vaiheessa ostaja poisti estot ja alkoi kirjoittelemaan minullekin, jutun selvittämistä varten. Tässä kohtaa homma menikin ihan utopistiseksi,ja hän alkoi selittää kuinka minun mieheni on häntä ahdistellut jo useita vuosia (????), ja hän joutuu jatkuvasti vaihtamaan profiilia facebookissa, koska stalkkerit jahtaavat. Hänetlä on kyseisillä gyarukirpoilla huijattu ihan urakalla, ja hän on menettänyt 1500 dollaria kuukaudessa rahaa huijareille, jonka takia hän päätti ottaa minulta nyt rahat takaisin. Hänen kuukausipalkkansa on kuulemma vain 70 dollaria, jonka takia hänen mielestään olisi ollut ok, jos olisin hänelle sen rahan antanut, ja varmisti vielä pariin otteeseen pystyisinkö sittenkin lahjoittamaan hänelle rahaa (???) elämiseen. Kun on niin rankkaakin.
Kiitos ehdottomasti tämän suomalaisen ylläpitäjän ja ruotsalaisen kanssagyarun, ja sain rahani takaisin. Hävisin kuitenkin kympin verran Paypal-käsittelykuluja, mutta sen kanssa minä nyt pystyn elämään vielä. Miksi sitten haluan jakaa tämän keissin teidän kanssanne?
1. Älä ikinä myy ulkomaille ilman seurantakoodia. Sen tässä olen oppinut. Postikulut ovat kalliit ja kitinää siitä varmasti ostajan puolelta tulee, mutta näin on kummankin selusta sitten suojattu paketin hukkuessa. Tietää myös kumman maan posti on hommat sössinyt.
2. Kuva aina paketista lähtemässä ja kuitista. Kuittiahan minulla ei paketista enää ollut, sillä noh, kolme kuukautta vanha juttu, ja eipä kuitista olisi käynyt mitään kummempaa ilmi kun seurantakoodiakaan ei paketissa ollut. Mutta liemessä olisin ollut jos paketista en lähettäessä kuvaa olisi ottanut!
3. Paypalin reklamaatio on suomeksi sanottuna perseestä! Palautetta lähtee paypalille kyllä heti maanantaina, eri juttu onko siitä mitään hyötyä. Ostaja itse myönsi huijanneensa, ja paypal luottaa mieluummin kahteen lauseeseen, joista toinen on "haluan rahat takaisin". Kyllä minullekin kelpaisi se, että ostelen tavaroita ihmisiltä ilman seurantakoodia, ja kun paketti tulee kotiin ja saan tavarat, claimaan rahani takaisin. Win-win, saan rahat ja saan tavaran. Ei oikeasti, minulla ainakin sulkeutuu paypaltili heti, kun saan Nelly.comin palautukset.
Nettishoppailu on kivaa ja tosiaan, käytettynäkin yksityishenkilöiltä olen juttuja ostellut ties mistäpäin maailmaa ilman ongelmia. Tämä oli eka kerta melkein kymmeneen vuoteen. Sikäli en halua pelotella ketään, tosiaan tähän asti kaikki on aina sujunut hyvin. Tässäkin keississä kuitenkin näkee sen, että yhteisössä on voimaa! Eli kuitenkin vastaavissa tapauksissa kannattaa heti laittaa vaan ryhmän seinälle tietoa.
Toivottavasti tekstistä saa selvää, ettei ole liian sekavaa settiä. Vähän hankala kun en viitsi edes huijarista puhua nimillä, saati heistä kahdesta ihanasta jotka minua auttoivat tästä pinteestä! Toivottavasti teillä sujuu nettiostostelut (ja myynnit!) hyvin, ettei tällaisia tapauksia satu. Tässäkin vaikka huonosti olisi käynyt, kyseessä oli vain rahaa (ja pikkuisen mainetta, en tiedä mikä tuo paypal-merkintä sitten loppujen viimeksi on). Ja harmittaa minua tietty, missä on ihana MA*RSin mekko menossa! Surullista jos se on krömppääntyneenä jossain postin nurkassa tai tuhottuna jossain ; _ ;
Kävipä kurjasti! :( Onneksi asia selvisi lopulta.
VastaaPoistaTotta, onneksi selvisi! Mikäänhän tosin ei estä tyyppiä claimaamasta rahoja takaisin uudestaan :'D
PoistaOivoi, inhottavia juttuja nämä. Itselleni ei ole onneksi käynyt (vielä... ) vastaavaa, tosin luottokortti on joskus kopsattu reissussa ja sekin on jo tarpeeksi raskasta säätämistä sen hoito.
VastaaPoistaKiva kun kerroit tästä! En ole aiemmin uskaltanut hankkia paypal tiliä, enkä tämän setin perusteella taida edes harkita vastaisuudessakaan. Ahdistavia näiden ulkomaisten palveluntarjoajien kanssa keskustelu sitten kun jotain menee vikaan.
Ääh meil kans on sama luottokorttihäslinki käynyt ja rasittavaahan sekin on, vaikka rahat saakin yleensä 99% todennäköisyydellä takaisin ><
PoistaJa paypal ollut muuten ihan kätevä, mut tää keissi vaan pisti niiiin raivostuttamaan :/ Tosi tympeetä toimintaa. En oikeesti usko että edes katsoivat todisteita jne D:
Todella hyvä, että jaoit tämän tarinan blogissa, vaikka ikävä ja stressaava juttu varmasti ollut! Onneksi tilanne selvisi lopulta hyvin päin ♥ Periaatteessa ymmärrän tuon Paypalin, sillä alkujaanhan se on luotu tuomaan suojaa ostajalle, mutta huomaa selkeästi, että ostaja on tässä sitä käyttänyt täysin hyväkseen ja silloin täytyisi Paypalinkin osata hieman tutkia annettuja todisteita :(
VastaaPoista♥: Ane
Ymmärrän mäkin, et ollaan ostajan puolella, just jossain ebay-caseissa on ihan jees saada rahat takaisin. Mutta, tällein yksityishenkilöjutussa, missä mulla oli kaikki todisteet, oli tää aika epäreilu juttu. Tää ostaja vielä kun itte myönsi oman virheensä... Paypalille joo lähtee palautetta!
PoistaNää on kyllä ihan hirveitä juttuja! :( En voi käsittää huijareiden toimintaa millään.. Onneksi asia selkeni lopulta<3
VastaaPoistaMäkään en kyl ymmärrä... mut joo onneks asia selkis :)
PoistaKiva kuitenkin, että asia selvisi! Ja hyvä, että jaoit niin me muut osataan toimia mahdollisesti oikein ♥
VastaaPoistahttp://emmikristiinan.blogspot.fi/
Jep, aina seurantakoodillista postitusta vaan ulkomaille!
PoistaSamanlainen tapaus kävi pari vuotta sitten puolisolleni, joka harrastaa keräilynukkeja. Ostaja halusi postituksen satasen barbielle mahdollisimman halvalla, ja ei tietenkään seurantakoodeja. Parin kuukauden kuluttua käynnistyi Paypalin puolelta aivan vastaavanlainen kierre kuin sullakin. Puolisoltani löytyi samanlainen arsenaali todisteita, valokuvia ja kuitteja, mutta ei tietenkään seurantakoodia. Lopputulema oli, että puolisoni piti maksaa tälle scammerille nuken ostohinta sekä postikulut (ja todennäköisesti myös nukke oli saapunut perille). Paypal on aina ostajan puolella. Aika kirvelevä opetus, mutta tämän jälkeen ei ole yksikään myyntituote lähtenyt meidän taloudesta ilman seurantakoodia. :(
VastaaPoistaApua, no just tollasta!! Tää on niin raivostuttavaa! Laitoitteko paypalille jtn palautetta? Saitteko ostajaan enää yhteyttä? Äh pistää ihan vihaks teidän puolesta >8(
PoistaHuh, kiitos kun jaoit tämän tarinan. Tietää, ettei ite lähetä ikinä mitään ilman seurantakoodia, vaikka kuinka tulis ulinaa.
VastaaPoistaJoo todellakin itte lähetän nykysin vaan pakettina. Ulkomaille shippaamisessa on se, et kaikkialla muualla on superhalvat postikulut ja suomessa sit taas maksaa ihan hemmetisti... Niin ulkomaalaiset yleensä et innostu 30, 40€ postikuluista, minkä kyllä ymmärränkin, mut sit jää kaupat tekemättä!
PoistaOlipa kurja tapaus! Ja varsinainen oman elämänsä Robin Hood tuo kaveri, jos nyt kerta oikeasti yritti huijata sinua vain siksi että häntä on joku muu huijaillut ja rahat ovat tiukilla. Huoh! Toivottavasti Paypal viitsisi nyt käsitellä tapauksen kunnolla.
VastaaPoistaNo äläpä! Todellakin... Mut joo toivottavasti jatkossa muuttus vähän tiukemmaks (varmaan just se kerta kun joku kusettaa itteensä niin paypal onkin myyjän puolella :'D )
PoistaTodella ikävä tarina!! Mun tulee myös paljon shoppailtua netissä paypalilla, joten ihan hyvä pitää silmät auki molemmin päin!<3
VastaaPoistaMä oon käyttäny PayPalia aika paljonkin, tähän asti ajanut hommansa ihan hyvin, mut tää oli kyl jotenkin superraivostuttavaa!
PoistaEikä, mikä ihmisiä vaivaa kun pitää tuollaista huijausta harrastaa. D: Mullekin on pari kertaa osunut netistä ostellessa huijari kohdalle (toiselta sain pitkän taistelun jälkeen rahat takaisin, mutta toiselta en), mutta itse en ole ulkomaille tavaraa lähettänyt. Pitääkin muistaa tuo seurantakoodi ja valokuvien otto jne! Tosi hyödyllinen postaus, kiva että jaoit tämän kokemuksen (vaikka tosi inhottavaa tuollainen on)!
VastaaPoistaToivottavasti tästä oli mahd. monelle hyötyä <3 Apua mikset saanu rahoja takaisin? D: TOsi kurjaa >-< Ulkomailta shoppailu on ihanaa mut ainahan siihen nää omat murheenkryyninsä liittyy : /
PoistaApua mikä tyyppi, kaikkia huijareita netistä näköjään löytyy!! Kiitos kun jaoit sun tarinan, tästä on varmasti hyötyä monelle. En olisi esim itse tiennyt tuota seurantakoodijuttua ilman että olisit postannut tästä:)
VastaaPoistaIhana kuulla et tästä oli hyötyä <3 Toi seurantakoodi on nyt ihan must itellä ainakin, en suostu myymään enää mitään ulkomaille ilman sitä.
PoistaSiis mitä ihmettä oikeesti! Tuntuu että joillain ihmisillä ei nykypäivänä ole minkäänlaista moraalia.. Miten voi tehdä noin toiselle ihmiselle vaikka kuinka meniskin itellä huonosti.. :D
VastaaPoistaMä en oo koskaan huijariin tainnut vielä törmätä mutta postin kanssa on pari kertaa joutunut taistella että sais rahat takas kun ne on jotain sössineet ja lähettänyt paketteja vääriin osoitteisiin tai hukanneet
Äh no posti onkin oma lukunsa josta vois kirjoittaa kokonaisen kirjan XD Apua :D Mulla on postin kans ollu onneks ihan minimaalista riitaa (kerran paketti väärään osoitteeseen, voi että se oli raivostuttavaa!) Ulkomaankaupat on tähän asti sujunut ihan mallikkaasti ilman mitään, nyt sit vasta tää keissi... Meni kyl usko paypalin tohon oikeuspuoleen >-<
PoistaHui hele... Tuossa onkin varmaan syy miksi en ole tehnyt paypal tiliä ja jos sitä tarvin niin käsken miehen tilaamaan:D Hurjia tainoita kyllä kuulee tästä postin lähettelystä ulomaille että onneksi olen aina ollut jokseenkin laiska myymään mitään ulkomaille ja pysyn Suomen kirppareissa, harvemmin nettikirppareillakaan mitään myyn:D
VastaaPoistaNo joo oli kyl sellanen raivonkohtaus mulla et ei mitään rajaa! Paypal ollu tähän asti oikeesti tosi kätevä, mut sit tulikin tää tapaus... huh >_< Nettikirpois ja ulkomaankaupas on kyl omat säätönsä, et ihan perinteinen malli ois kyl kaikista kätevin :>
PoistaOijoi, huijauksen harrastajat osaavat sitten olla röyhkeitä! Hyvä kuitenkin että asia ratkesi, vaikka jouduitkin maksamaan siitä jopa sen kympin. Kiitoksia kun jaoit tämän stoorin tänne, siitä on varmasti apua meille muille.
VastaaPoistaMä olen muutaman kerran menettänyt myös rahaa huijareille, sekä ulkomaille että Suomeen. Rikosilmoituksista ei ollut mitään apua mutta ainakin sai arvokkaat oppitunnit siitä, miten ei jatkossa kannata toimia.
Toivottavasti tää toimii ennakkovaroituksena tms :3 Osaa suhtautua tähän sitten. Voi apua mitä kävi? D: Rikosilmoiste ei oikeestaan oo mitään hyötyä jos on kyse "pikkusummista", sillä vasta yli 150€ menetystä lähdetään tutkimaan... >-< Kuitenkin joku satanenkin on aika iso raha menettää!
PoistaTosi inhottavaa touhua, onneks saitte jutun selvitettyä! Luulis että toisella osapuolella omatunto kolkuttaa, mutta netin välityksellä on niin helppo etäännyttää itsensä siitä tosiasiasta, että ruudun toisessa päässäkin on oikea, elävä ihminen ja vältellä vastuuta tekemisistään sen avulla. :--( Toivottavasti vältyt tälläsiltä jatkossa!
VastaaPoistaOot niin oikeessa! En tiiä mitä toi ostaja oikein on ajatellut... Kurjaa jos häntä on huijattu mut ei se oo mun syytä! Toivon kans et tää oli eka ja vika kerta, mä ainakin hetkellisesti lopetin ulkomaille myymisen kokonaan :'D
PoistaOlipas inhottava ja röyhkeä tyyppi! Sulla on täysi oikeus olla todella vihainen!:( Tästä ainakin oppi kantapään kautta ja osaa ensi kerralla olla varovaisempi!
VastaaPoistaJep näinpä! Oon kyl jo rauhottunut ja mukisematta sen kympin maksoin, vaikka harmittaahan sekin :'D Ja paypalille sitä negatiivista palautetta!
PoistaVoi ei miten kurjaa ja harmi että epärehellisiä ihmisiä löytyy varmasti paljon ympäri maailmaa
VastaaPoista