keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Enemmän ZENIÄ elämään☆


Puhuttiin tästä töissä, muutama päivä sitten. Keskusteltiin, että kuinka pitäisi ottaa sellainen zen-asenne käyttöön, että vaikka kuinka asiakkaalla sylki lentäisi haukkumisen tiimellyksessä, olisi vain coolisti ja hengittäisi syvään, ja antaisi elämän jatkua. Olen tehnyt asiakaspalvelutyötä aina, ja aina museosta kaupan kassaan asti sitä saa tutustua asiakkaisiin jotka osaavat ilmaista mielipiteensä... epäkypsästi. Ja joka kerta se on yllätys, millainen oma reaktio tulee olemaan, ja kuinka saisi itsensä pysymään kylmänrauhallisena. Jäin pohtimaan tätä zen-mielentilaa ihan sitten muutenkinvain, kuin työelämässä. 

Ne jotka minut tuntee, tietävät, että minua muuten ärsyttää. Ja moni asia. Ei tarvitse isokaan asia olla kun veeittuunnun siitä ihan suunnattomasti. Ja mitä se sitten onkaan kun oikeasti jokin asia on väärin tai epäoikeudenmukaista. Tämä on luonteenpiirre itsessäni josta en tykkää, ja tuntuu ikävältäkin ehkä myöntää tämä tässä ylitsepursuavan positiivisessa blogimaailmassa. Minä en luontaisesti keskity olemaan onnellinen. Minä en ole optimisti. En nää kaikessa hyvää ja ole iloinen tai aina edes yritä olla tekopirteä. Enkä tykkää siitä piirteestä itsessäni.

Laskettiin yläasteella silloisen parhaan kaverini kanssa, kuinka monta kertaa sanottiin koulupäivän aikana sana ärsyttää. Se oli oikeastaan ensimmäisiä herättäviä kokemuksia, kuinka oikeasti yhden tuikitavallisen koulupäivän aikana, 8-16, ehti viisikymmentä asiaa ärsyttämään. Toisaalta, tuohon oli laskettu meidän molempien ärsytykset, mutta kuitenkin, kaksikymmentäviisi kertaa tuon kahdeksan tunnin aikana. 

Päätin alkaa taustatyönä pistämään paperille ne kerrat ja asiat, mitkä alkavat kismittämään päivän aikana. Ärsytyksiä on isoja ja pieniä. Pienet ketutukset voisi yrittää poistaa kokonaan, ja niihin kuuluu se jos tietokone aukeaa liian hitaasti, tavarat ei pysy siten kun niiden haluaisi pysyvän blogikuvia otettaessa tai jos juna nyt sattuu tulemaan muutaman minuutin myöhässä. Isoimmat ärsytykset, kuten epäoikeudenmukainen ex-ystävä sekä itsetunto-ongelmat ja työkuviot, ovatkin ne asiat jotka sitä tuskaa eniten aiheuttaa; Kun niihin ei vaan voi vaikuttaa. Siihen ärsytykseen, mikä niistä aiheutuu, kuitenkin voi. Ainakin yrittää.

Minä en tässä ala mitään muka-viisaita "ajattele positiivisesti ja kaikesta seuraa jotain hyvää"-viisauksia jakelemaan, koska jos avaudun ongelmistani muille ja saan tämän vastauksen, sekös se vasta alkaakin ärsyttämään! En tiedä, miten voisi saavuttaa sellaisen zen-ilmapiirin sisälleen. Vaatiiko se muutaman vuoden lisää ikää, reikihoitoa vai mielialalääkkeitä, ei voi tietää, mutta yritän pyrkiä sulkemaan elämästäni pois kaiken, mikä aiheuttaa vain henkistä pahaa oloa. Minun ei tarvitse välittää muiden ihmisten tuskasta jota puretaan minuun, minun pitäisi vaan hyväksyä itseni sellaisena kuin olena ja mitä työ- ja blogijuttuihin tulee, tehdä niissä parhaani. 

Tai sitten vaan aloitan tupakoinnin, silläkin kuulemma saavuttaa zen-tilan aika äkäiseen, kun rupeaa käämit palamaan! 

8 kommenttia:

  1. SAMAISTUN! :D Siis tää postaus on niin mua ja muutenkn aivan loistava! Mä olin joskus joku vuosi/puoloista sitten ihan optimistinen tyyppi, mutta nyt tässä viimeisen vuoden aikana musta on oikeesti kuoriutunut pessimisti. Saatan ärsyyntyä ihan mitättömistä asioista, ja se oikeesti ärsyttä mua. Mä en haluis olla mikään negatiivinen ihminen, sillä siitä tulee oikeesti kierre! Mä oon nyt tarttunut härkää sarvista, ja koitan opetella vähän tota zen-asennetta! just listailin blogiin 100 positiivist asiaa :D

    Toi vika kuva on NIIIN totta! Tota Tapahtuu päivittäin , ja se ärsyttää aina yhtä paljon :D

    VastaaPoista
  2. Samaistuin suhun tosi paljon! Oon just sellainen ihminen, ketä alkaa todella pienetkin asiat ärsyttämään tosi nopeasti, mutta onneksi osaan pitää ne tunteet sisälläni. Pitäisi ehkä jotenkin yrittää päästä tästä eroon :D

    VastaaPoista
  3. Tupakalla saa ton Zen-tilan heti, mutta ÄLÄ silti aloita sitä :D Ja siihen ei aina voi turvautua. Muaki vituttaa suoraa sanoen töissä kaikki huonosti käyttäytyvät asiakkaat.. -.- Oon melko positiivinen ihminen, mutta kyllä silti moni asia ärsyttää välillä. Kiva erilainen postaus:)

    VastaaPoista
  4. Tuo eka kuva! Joka aamu pysäkillä, kun seison tai oon bussissa ja aikataulu mättää.
    Töissä sitä etenkin sitä zen-tilaa joutuu hakemaan. Yrittää laskea päässää kymmeneen ja samalla kiljuu sisältä.

    VastaaPoista
  5. JEP! :D Ei asiakaspalvelussa selivä ellei ole vähän huumorintajua, hyvää itsetuntoa ja kykyä jatkaa elämää haha :D Kun on palvellut huonosti käyttäytyviä ihmisiä muuttuu itse ihan enkeliksi kun on itse asiakkaana :D

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
  6. Mä oon kans huomannu, et huumorintajua ja pitkää pinnaa (jota ei multa löydy) on joskus käytettävä asiakaspalvelussa :D Hauska postaus!

    VastaaPoista
  7. Kaikille tulee välillä ärsytyksiä ja varsinkin huonoina päivinä pienetkin vastoinkäymiset voi ärsyttää entisestään :/ Asiakaspalvelussa kyllä nopeasti hermot kiristyy, jos asiakkaat on kaikki sieltä huonoimmasta päästä :D Zen -tilan saavuttaa varmaankin parhaiten tahdonvoimalla ja iän myötä myös ärsytyksen aiheet alkavat kyllästyttämään ja niihin turtuu nopeampaa ;D

    VastaaPoista
  8. Kiva kuulla että en ole ainoa ihminen, joka ei ole optimisti. Minua ei ihan kaikki ärsytä oikeasti kunnolla, mutta valitan kyllä paljon että ärsyttää (pienesti) ja se on yksi asia, jonka voisi jättää tekemättä. Kumma kyllä asiakaspalvelutyössä törmäsin aina välillä hankaliin asiakkaisiin, mutta ainoastaan yhdelle tokaisin verrattain rumasti. Asiakas yritti saada kiinni 15.55 perjantaina kiinni ihmisiä, mutta kun perjantaina ihmiset lähtevät töistä kolmelta, niin ei siellä luonnollisestikaan ollut kovinkaan monta paikalla. Asiakas hermostui ja tokaisi minulle, että eikö minunkin pitäisi olla lomalla ja se oli ainoa kerta, kun tokaisin suoraan, että itseasiassa lähden lomalle viiden minuutin päästä. Tuli hiljaista :D
    En ole ylpeä itsestäni, mutta siitä olen ylpeä että tuo on ainoa aika kun mielestäni koskaan olin "töykeä" asiakkaalle. Yritin aina parhaani hankalienkin asiakkaiden kanssa, vaikka en ole koskaan pitänyt itseäni asiakaspalveluihmisenä eikä ole koulutustakaan, mutta luonnollisesti yritän olla tuntemattomien kanssa sopuisa. Läheisille ihmisille voi sitten murmattaa :D

    VastaaPoista