torstai 20. huhtikuuta 2017

*:・゚✧Kuinka tehdä täydellinen somekanava✧・゚:*


Muutamissakin blogeissa on näkynyt kirjoituksia siitä, kuinka saada silmää miellyttävä instagram, tuhansia kiinnostava snapchat, klikkejä keräävä youtubekanava ja täydellisen esteettisen harmonisen koukuttava blogi. Aktiivisena somen kuluttajana minäkin nyt sitten päätin tehdä samanlaisen postauksen. Tässä vinkkejä siis siihen, miten saat somekanavastasi ihmisiä kiinnostavan ja seuraajia ilmestyykin kuin tyhjästä! Ok, vain yksi vinkki, mutta se riittää. 

Nimittäin vinkkini on se että mitä väliä mistään ohjeista, pidä sellaista somekanavaa kuin haluat! Minua oikeastaan vähän jopa korpeaa sellaiset postaukset, joissa jaellaan sääntöjä siihen miten pitää olla samansävyiset kuvat instagramissa ja aihe ei saa vaihdella blogipostauksissa liikaa ja jos ei ole vähintään tv-kuvauksiin tarkoitettua videokameraa niin et voi aloittaa vloggaamista. Mitä ihmettä, minun suurin mokani ikinä on varmaan ollut juuri se, kun noudatti liikaa kaikkia ohjeita. Minun blogihan oli karseinta koskaan tuossa jokunen aika sitten, kun halusin tehdä tr00 ammattiblogin, johon minulla oikeastaan ei ollut mielenkiintoa, ei ollut aikaa ja loppujen lopuksi ei edes huvitusta. Mietin että voinko minä nyt julkaista tällaisia My Little Pony-juttuja kun se karkottaa lukijoita, kuka nyt jonkun bronyn blogia haluaisi lukea. Koko elämä meni niin siihen, että piti kiillottaa siitä 24/7 somekelpoista. Fakta kuitenkin on se että oma elämäni on niin tavallista ja tylsää, josta spesiaalia muiden silmissä tekee varmaan vaan matkailu. Muuten minä ja aviomieheni käymme ihan tavallisen tylsästi töissä, minä suoritan opintoja loppuun, työpäivän jälkeen käydään lenkillä ja Prismassa ja katsotaan Simpsoneita tai vaihtoehtoisesti pelataan WiiU:lla. On aika väsyttävää ja rasittavaa kiillottaa tällaisesta mitään luxelämää, jolla saada ihmiset sokaistua ja seuraamaan koska WAU. Ei sitä jaksa. 

Ensimmäinen askelhan tähän oli se, kun kirjoittelinkin tuossa joskus kuinka blogimaailma on niin tekopyhää ja vastaavaa. Lopetin paineiden ottamisen asukokonaisuuksista, vaikka sitä ennen ja sen jälkeenkin on jonkin verran ollut määkmistä siitä, että olisi pitänyt laittaa hiukset paremmin ja olisi pitänyt laittaa ne ja nuo kengät ja pulskakin olet että laihduttaisit ensin. Voi kuulostaa karulta, mutta se avainsana on se, että minä lakkasin välittämästä. Ja sillä olen päässyt pitkälle. En enää välitä, mitä muut minun blogistani tai instastani ajattelee. Nämä kaksi ovat oikeastaan ne kanavat joita eniten käytän ja päivittelen. Juttelin Sarin kanssa siellä nähdessämme, että instatilinkin tulee olla juuri sellainen kuin itse haluaa. Minulle instagram ei koskaan ole ollutkaan mikään menestymisen väline, toisin kuin ehkä blogi. Jaan instaan kivoja kuvia sitä varten että kaverini, joita blogimaailma ei kiinnosta, voi seurata minun tekemisiäni. En käytä instakuviin juurikaan aikaa, muutakuin sen miljoonan häshtägin laittamiseen, jonka tiedän myös ärsyttävän joitakuita. Mutta so what? Jos haluan laittaa #finnishgirl #instamood, niin sitten laitan. 

Somesta on tullut kuin ulkonäkö. Ulkopuolelta voidaan alkaa sanelemaan millainen juuri sinun tulisi olla. Onhan se fakta, että tietynnäköiset blogit ja sometilit houkuttelee seuraajia ja klikkejä. Jos blogiinsa ei halua panostaa, ei sitä tietenkään voi olettaa että suuret massat vyöryisivät seuraajiksi. Kuitenkin jos blogi on itselleen vain ajanviete, ei voi yksittäinen lukija jossain ajatella, että bloggaajan tulisi sijoittaa aikaa ja rahaa blogiinsa vain siksi, että jollakulla muulla olisi sen kanssa hyvä. Itselleni blogi on välimaastosta, sillä tämä on minun numero 1 harrastus, ja harrastukseeni haluan panostaa. Olen ostanut kamerat ja obiskat ja photoshopit, mutta en halua alkaa maksamaan instaseuraajista, en halua maksaa blogini ulkoasusta, en halua maksaa markkinoinnista. Ja sen lisäksi en halua ottaa mitään stressiä siitä, kiinnostaako postaukseni 10 vai 10 000 ihmistä. Totta kai se tuntuu tosi hyvältä, kun nään jonkun postauksen saaneen (kivoja) kommentteja monia kymmeniä, mutta se, että postaukseni saa kolme kommenttia ei tunnu mitenkään pahaltakaan. Sama pätee instagramiin, että ne muutamat postaukset joissa on ihan superisti tykkäyksiä saa hymyn huulille, mutta jos postaus ei kiinnosta kuin paria kaveriani niin sekin on ok. 

Varmaan tässä postauksessa oli monelle itsestäänselvyyksiä ja sen seitsemänsataa muuta bloggaajaa ovat kirjoittaneet tästä samasta asiasta. Välillä vaan on ihan hyvä muistuttaa, ettei kenenkään tarvitse muuttaa itseään tai sometiliään jotakuta muuta varten. Sillä voin luvata, että kitisijöille ei mikään kelpaa 😂No ei, siis että pointti on se, että pääasia että sinulla itselläsi on hyvä olla sen materiaalin kanssa, mitä tuotat sosiaaliseen mediaan. 

26 kommenttia:

  1. Ihana ja puhutteleva teksti Saga<3 Mä oon pari viikkoa ollut postaamatta, kun on iskenyt joku ihmeen kriittisyys omaa itteä ja blogia kohtaan.. Ehkä mä nyt oikeesti vaan teenkin sen postauksen niistä snapchatkuvista, niinkun ajattelin, enkä ota paineita!! Kauniita kuvia<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, hei tee ihmeessä!! <3 Sun blogi on ollu aina ihan parhautta <3 Omii lemppareita ^_^ Ja kiitos kehuista ihanuus<3

      Poista
  2. Hyvä postaus! Oon sun kanssa ihan samaa mieltä siitä, että blogi ja some ja kaikki on parasta, kun ne on sellaiset, mikä itseä miellyttää. Kyllähän sitä joskus itseenkin iskee sellaisia "onkohan tämä nyt kuitenkaan tarpeeksi hyvä" -hetkiä, mutta sitten muistan toisaalta taas, että miksi yrittäisin hankkia seuraajia sellaisilla jutuilla, jotka eivät oikeasti ole minua. Onhan se jotenkin ihan hölmöä, että pitäisi mukautua sellaiseksi, mikä kiinnostaisi mahdollisimman monia, kun mieluummin sitä kiinnostaa itsenään niitä joita se oma tyyli sitten ikinä kiinnostaakaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nimenomaan! Tosi hyvin sanottu! Musta joku somekanava on paras silloin, kun siellä on sellasta matskua mikä näyttää omistajaltaan :) En jaksa seurata niitä tusinablogeja/instoja, joissa kaikki kuvat on ihan samannäköisiä!

      Poista
  3. Hahah, arvasin jo otsikon luettuani millanen postauksen sävy tuli olemaan. :D

    Oon tosi ilonen, että teksti vastas odotuksia, ja jälleen kerran kehotat ihmisiä olemaan rohkeasti oma itsensä. En sua tunne, mut blogis perusteella sun on pakko olla loistotyyppi. Joka ikistä blogiin rustaamaasi asiaa en allekirjoittaisi, mut niissäkin asioissa, joissa mun mielipide eriää, sulla on niin selvästi sydän paikallaan. Sun blogis ja sinä ootte mahtavia just tollasina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis wau, aivan ihana kommentti! Kiitos! Tää tosiaan antoi ihan hurjasti tsemppiä jatkaa tätä blogihommaa! Kuka oletkin, olet ihana ja kiitos tästä kauniista kommentista <3

      Poista
  4. Tosi hyvää asiaa! Toki on jotain yleisiä sääntöjä luettavuuteen ja yleiseen käyttömukavuuteen liittyen, mutta somekanava on parhaimmillaan kun fiilis on aito :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta tää, ei mitään suttupallopostauksia jaksa kyllä ite lukea, ja jos kaikki instakuvat on ihan pikselöityneitä and stuff, ni ei ei ei siitä mitään tule. Mutta tietty, tehköön kukin miten haluaa :) Just se ettei ala mukautumaan minkään yleisten normien mukaiseksi.

      Poista
  5. Todella hyvä postaus! Oon niin samaa mieltä monestakin kohdasta. Ihanaa, että sä erotut massasta näiden ajatuksien kanssa ja etkä määrittänyt sitä, mikä tekee somekanavista kiinnostavan! Mä en itse tykkää seurata blogeja tai instatilejä, joista huokuu se liika yrittäminen. Mä tykkään enemmän aidoista jutuista ja ihmisistä, joihin on itse helppo samaistua. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kiitos! Kiva et tykkäsit tekstistä ja oot samaa mieltä! Mä kans en jaksa semmoisia tilejä joissa on selkeesti yritetty olla jotain muuta mitä oikeasti ollaan. Ei semmoset jaksa inspata >-<

      Poista
  6. Kiva kun olitkin tätä mieltä, etkä mennyt mukaan siihen jauhamiseen siitä, että kuvien pitää vaikkapa instassa olla just tietynlaisia, blaa blaa. Mua on jo pidemmän aikaa suututtanut nämä postaukset muiden blogeissa, jos niissä oikeasti lähdetään ruotimaan että pitäisi olla tietyn näköinen, kokoinen, tietty puhelin, kamera jne. Varmasti aiheuttaa nykyajan someaddiktoituneille teineille ihan älyttömästi paineita, koska suosittu somessa = elämä :( Oltaispa kaikki vaan ihan omia itsejämme, somessa ja muualla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo! Toi on itseasiassa varmasti ihan totta. Et kokoajan pitää olla parempaa kännykkää, parempaa kameraa, parempaa sitä tätä ja tuota, kauheaa kulutuksen ruokkimista. Ja ei siinä jos tykkää shoppailla, mutta jos paremman kameran ostaminen ei lähde omasta halusta vaan yhteisön paineesta niin... Ei hyvä. Hieno pointti tämä, en itse ajatellutkaan tältä kantilta. Ihana et oot samaa mieltä <3

      Poista
  7. Todella hyvä postaus! :) Ja olen niin samaa mieltä sun kanssasi. Oon huomannut, että oot löytänyt oman suuntasi blogin suhteen. Mun mielestä on ihan turha luoda jotain täydellistä maailmaa someen, se on loppujen lopuksi aika raskasta itselle eikä siitä hommasta silloin nauti ollenkaan. Blogiin panostan kuviin, mutta otan kyllä myös aika tavallisiakin kuvia matkoilta eivätkä kaikki kuvat ole viimeisen päälle suunniteltuja, vaan niissä on aitoa tunnelmaa! Mun mielestä on liian hienot ja asennellut kuvat ovat jotenki epäaitoja. Mä tykkään aitoudesta ja ihan tavallisesta elämästä. Instassa jaan juuri pieniä hetkiä elämästäni eikä mua haittaa onko mun Intagram täydellinen. Kunhan itse olen tyytyväinen kuviini ja saan jakaa niitä läheiselleni ja muistoksi itselleni:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana et blogin (oikea) suunta näkyy <3 Olin tosi ahdistunut, kun oma blogi ei ollut sitä mitä piti. Sulla on ihana blogi ja sun kauniita kuvia aina ihastelen, esittelen miehellekin et kato nyt miten nättiä ja näytän sun kuvii :D Musta ne on vaan ihania! Ja blogi on kyl hyvä kun muistot tallentuu ! :)

      Poista
  8. Kuten moni muukin kommentoi: ihanaa, että kerrankin joku ei tehny sitä ainaista samaa listaa, kuinka instafeeden pitää olla sävyjatkumoa ja kaikki asetella niin ja noin jnejne.
    Kaikista häviää mielenkiinto, ku kaikki tilit on kopioita toisistaan ja persoonallisuus häviää massan joukkoon.

    Asiapostaus!^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Ei oo kivaa seurata sataa blogia jotka kaikki on ihan klooneja toisistaan D: Ihana et oot samaa mieltä ja kiitos <3

      Poista
  9. Ihanan tsemppaava postaus Saga, kiitos tästä <3 Ihan oikeasti tämä tsemppasi kovasti ja olen niin samaa mieltä kanssasi tässä asiassa. Sitä pitääkin tehdä niin blogista kuin siitä instatilistäkin oman näköinen. Oon kyllä vähän huomannut että eniten seuraajia saa ne massan mukana menijät varmaankin mutta itseä ei kiinnosta se että joka instakuvan kuin blogikuvankin on asetellut ja suunnitellut tarkoin. Mua ei iske sellainen yhtään ja katson sekä seuraan mielummin instakuvia ja blogeja joissa on sitä aitoa tunnelmaa ja kuvaa - sekä meen itse juurikin aidosti.:) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voii ihana Kata kiitos <3 Ja joo, silloin kun itekin olin massabloggaaja ni tulihan seuraajia. Nyt kun oon oma itteni ni neljä seuraajaa lähtenyt ja kommentteja ei tuu läheskään yhtä paljon :D Mut ei sen väliä, arvostan teitä ihanaisia jotka jaksatte oikeasti lukea näitä postauksia vaikka oonkin ihan vaan minä itse. :) Se merkkaa enemmän kuin feikkiminäni seuraajat :) Kiitos kaunis sulle näistä sanoista <3

      Poista
  10. Olen niin samaa mieltä sun kanssa! Palasin vähän aikaa sitten bloggauksen pariin kun olin saavuttanut sen itsevarmuuden kirjoittaa juuri sellaista blogia kuin itse haluan, sellaista joka on mun näköinen ja josta aidosti pidän. En vaan osaa ajatella että nyt instagram feedikin pitäisi "rakentaa" jonkun tietyn mallin mukaan. Persoonallisuus ja aitous on se mikä saa mut seuraamaan jonkun instatiliä eikä se miten täydellisesti kaikki sointuu yhteen väreiltää ja teemoiltaan.

    Kiitos tästä postauksesta! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii ihana, hei mikä sun blogin ossa on, löytyyks se tyylii instasta? :) Ihana, sun instaa ja blogia on niin kiva seurata! Oot niin persoonallinen ja nätti. Ihana et löysit rohkeuden kirjoittaa, mä ymmärrän et varsinkin jos on vähänkään alternativempi niin on ne omat paineensa >_< Kiitos sulle sun kivasta kommentista <3

      Poista
    2. Kiitos kovasti! ♥ Joo löytyy instasta ja myös vanha blogi uudelleenohjautuu uuteen osoitteeseen. :D

      Poista
    3. Okej hei kiitti vinkistä, käyn heti kurkkimassa <3

      Poista
  11. Heti kun avasin tän postauksen niin olin sillei voi eii taas näitä mitä kaikki tekee ja aina vaa samat ohjeet jne mut sit ku aloin lukee nii olin sillei jeee kirjotit just samalla tavalla ku itekin ajattelen! Oikeesti kaikkien blogit ja somekanavat saa olla just sellasia kun haluaa, tää oli hyvä postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana et tykkäsit, kiitos paljon <3 Ja haha mä alan näkee kans punasta aina kun nään noit otsikoit :D

      Poista
  12. Itse seuraan nykyään enemmän vlogeja ja vain parian blogia jaksan enää lukea. Oot kuitenkin yksi niistä harvoista jonka blogia seuraan aktiivisesti ja syy siihen on se, että olet niin aito. Alunperinkin mua kiinnosti blogien seuraamisessa se aitous, päiväkirjamaisuus ja tietyllä tasolla kotikutoisuus. Itseä ei kiinnosta lukea jostain viimesen päälle kiillotetusta elämästä vaan tahdon lukea siitä normaalista ja välillä tylsästä elämästäkin. Tämä varmaan siksi koska se on lähellä sitä omaa elämää :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan ihana kommentti, kiitos! Ihanasti sanottu, tästäkin tuli ihan mahtava fiilis <3 Tällainen palaute on vaan ihan parhautta, kun saa tuntea et on onnistunu jossain :) Kiitos paljon <3

      Poista